De natuur tot je dienst

Zuivere lucht, water, voedsel, verkoeling … de natuur biedt heel wat diensten waar we als mens niet zonder kunnen. In tijden van klimaatverandering is dit nochtans allesbehalve vanzelfsprekend. Daarom onderzoekt de provincie hoe we deze waardevolle ecosysteemdiensten kunnen ondersteunen. Want een betere natuur zorgt voor een betere levenskwaliteit en leefomgeving.

Elke stad en gemeente gebruikt al ecosysteemdiensten. We planten bomen voor schaduw en verkoeling. We leggen trage wegen aan voor zachte recreatie. En door te ontharden en te vergroenen, verminderen we het risico op wateroverlast. Maar je kan nog een stapje verder gaan en ecosysteemdiensten bewust inschakelen om specifieke doelstellingen te bereiken, zoals het verduurzamen van bossen.

Gemengd werkt beter

Jan Seynaeve, coördinator bij Bosgroep Zuiderkempen: “Traditioneel denkt men bij het omvormen van bossen vooral aan bossen met loof- of naaldhout, terwijl gemengde bossen meer ecosysteemdiensten leveren. Zo zorgen bossen met loof- en naaldbomen voor een betere luchtzuivering. Ze zijn ook beter bestand tegen de gevolgen van de klimaatverandering en tegen plagen. Tot slot zijn gemengde bossen een opsteker voor de biodiversiteit. Maar een bos omvormen, is voor veel boseigenaars ingrijpend. Door hen goed te informeren over de mogelijkheden en de impact, helpen we hen om betere, duurzame keuzes te maken.”

Meer weten?

Inge Vermeulen

Adviseur Biodiversiteit, Trage Wegen en Ecosysteemdiensten

Ook stad Geel en gemeente Meerhout werken met ecosysteemdiensten.