Milieuambtenaar in de gemeente Balen

Deze keer zetten we het werk van een geëngageerde milieuambtenaar in de kijker. Het takenpakket rond milieu, natuur en klimaat is erg ruim en doorheen de jaren enorm geëvolueerd. Het gaat van zwerfkattenbeleid, advies bij omgevingsvergunningen, beheer van de eikenprocessierups tot meldingen van milieuhinder, klimaatacties en kapvergunningen. Hieronder ontdek je waarop Annemie Groenen in de gemeente Balen zoal inzet. Annemie begon in 1997 bij de gemeentelijke milieudienst, eerst als verantwoordelijke voor het containerpark, dan een jaar als duurzaamheidsambtenaar. Sinds 2001 is ze milieuambtenaar.

7u – 8u

Ik begin graag vroeg omdat ik dan rustig kan werken zonder gestoord te worden. Mijn werkdag start ik altijd met het bekijken en beantwoorden van mails. Vandaag moeten er enkele facturen goedgekeurd worden. Een burger klaagt over duiven die ’s morgens te veel lawaai maken. Iemand wil bomen kappen en vraagt of hij een vergunning nodig heeft. Er zijn meldingen van sluikstorten die ik moet doorgeven aan de technische dienst. Enkele vuilbakken in het centrum zitten overvol.

8u – 10u

Een bewoner diende een gemotiveerde verklaring in om enkele percelen als risicogrond te schrappen. Hij vindt dat ze onterecht als zodanig in de gemeentelijke inventaris staan. Het gaat om het terrein van een groot landbouwbedrijf. Door de jaren heen stonden daar heel wat brandstoftanks. We halen de dossiers van onze archiefzolder en ik probeer terug te vinden waar al die tanks precies stonden. Ik bel de bodemsaneringsdeskundige want enkele belangrijke vragen blijven onbeantwoord.

10u – 12u

Door corona verscheen er vorig jaar geen gemeentelijk infoblad. Ondertussen gebeurden er heel wat belangrijke zaken en veranderde er ook een en ander. De afvaltarieven wijzigden en is er een nieuw subsidiereglement voor de gemeentelijke totaalrenovatiebonus voor huurwoningen. In het najaar plaatsten we honderd nestkastjes in de strijd tegen de eikenprocessierups. Tenslotte is er ook info over het vuilnisbakkenplan. We moeten dus nog veel nieuws bekendmaken. Daarom schrijf ik over al deze onderwerpen artikels voor ons infoblad.

13u30 – 14u30

Bijleren blijft belangrijk. Vandaag volg ik een webinar over de omgevingsvergunning voor het wijzigen van vegetatie. De wetgeving rond het kappen van bomen en wijzigen van vegetatie blijf ik zeer complex vinden. Bijscholing over dat thema volg ik dan ook graag. Het webinar is een uur bezig wanneer ik telefoon krijg van de burgemeester. Hij werd opgebeld door de brandweer met de vraag om de milieuambtenaar ter plaatse te sturen. Er is een brand met asbest, maar meer info is er voorlopig niet. Gelukkig wordt het webinar opgenomen zodat ik het op een later tijdstip nog kan bekijken.

14u30 – 16u

Ter plaatse blijkt de brand gelukkig mee te vallen. Het gaat om een bijgebouw achter in een tuin. Er staan weinig gebouwen in de buurt en de wind stond in de goede richting, weg van de woningen. Er kwamen wel deeltjes asbest in de achterliggende wei en bij de buren terecht. De oudere bewoners zijn behoorlijk onder de indruk. Ik spreek met hen af dat ik contact opneem met hun verzekeraar. Die belooft me de nodige stappen te nemen en mij op de hoogte te houden.

Geregeld start er in een gemeente of stad een nieuwe collega die rond milieu zal werken. Welke tips deelt Annemie als ervaren milieuambtenaar graag met een startende collega?

Annemie: Durf te vragen. Als je met een probleem zit, informeer dan eens bij een collega, de intercommunale of de provincie. De kans is groot dat iemand anders iets soortgelijks meemaakte en je kan helpen.

Meer weten?

Annemie Groenen

Milieuambtenaar bij gemeente Balen

Annemie kan bij de Regiowerking terecht voor vragen, overleg met andere gemeenten, ...

Ontdek hier hoe de regiowerking milieu- en duurzaamheidsamtenaren ondersteunt.