HET FAVORIETE ARTIKEL VAN JAN DE HAES

Buitenzorg

In coronatijden hebben vele mensen het genot ontdekt om een wandeling te maken, de prachtige kleuren van bladeren in zich op te nemen, tot rust te komen aan een vijver, vol energie in het parkje om de hoek te gaan spelen.

Het project Buitenzorg brengt de 'Natuur Dichterbij'. Zeker nu scheppen we graag ruimte om ons bewust te worden van de natuur om ons heen. Of je nu in de stad of op het platteland woont, de natuur is overal.

De Universiteit Antwerpen onderzocht, binnen de Leerstoel Zorg en Natuurlijke leefomgeving, in welke mate mensen de natuur (meer) opzochten tijdens coronatijd en welk effect dat heeft op hun algemene gezondheid en welbevinden.

Want wist je dat contact met de natuur ...

• de kans op overgewicht kan verkleinen?
  • ervoor kan zorgen dat we minder stress ervaren?
  • onze concentratie kan bevorderen?
  • de immuniteit kan versterken?

Ik ga alvast op stap met wandelcoach Ann die mij uitlegt wat de wetenschap onderzoekt en met welk doel. Bekijk het filmpje

Het PDPO project Buitenzorg is een samenwerking tussen alle Antwerpse Regionale Landschappen om de buitenruimte van zorginstellingen te vergroenen, onder leiding van Regionaal Landschap De Voorkempen. Als provincie investeren we volop in de versterking van de Regionale Landschappen en Bosgroepen. Dat doen we met zowel extra middelen als met gebiedsuitbreiding.

Jan De Haes

Gedeputeerde bevoegd voor Milieu, Natuur en Waterbeleid