Vlaanderen Vakantieland
Soe smult saffraan
Op zaterdag 2 april startte een nieuw seizoen van het tv-programma Vlaanderen Vakantieland. Met 24 afleveringen vol inspiratie en enkele kersverse presentatoren.
De Kempenreportage met Astrid Coppens - met o.a. Grenspark Kalmthoutse Heide, een boottochtje in Lier en tattoo’s in Turnhout - was uiteraard “amazing”. Maureen en actrice Lauren Müller fietsten langs de Baksteenroute in Grootse avonturen in Klein-Brabant en Rupelstreek.
Paginaweergaven website en bereik op sociale media
Terugblikken en vooruitkijken in Mechelen: 3527 en 88.512
Verlekkerd op Antwerpen: 2637 en 75.254
Grootse avonturen in Klein-Brabant en Rupelstreek: 2974 en 106.240
Herinneringen voor het leven in de Antwerpse Kempen: 1109 en 112.575
32 valiezen
Vlaanderen serveert een fantastische waaier aan ontspannende en avontuurlijke activiteiten. Toepasselijk en origineel in beeld gebracht met de onthulling van Het Grootste Toeristische Bord van Vlaanderen. Maar liefst 7 meter hoog of 32 koffers op elkaar gestapeld.
Meteen de aftrap van de onlinecampagne ‘Zoveel vakantie, zo dichtbij’. Vakantiemakers sprongen op de kar en ontwierpen enthousiast hun persoonlijke bord.
Vakantie met een strik
De verkoop van de Vlaanderen Vakantiecheque liep als een trein. De beste cijfers sinds de start in oktober 2016!
Het resultaat van een reeks samenwerkingen en wedstrijden met o.a. het tv-programma 'De Stoel' op Eén, Kate deals (KBC), Sociale Dienst Vlaamse Overheid (PlusPas), Dag van de Landbouw (Boerenbond), National Geographic (n.a.v. 'Europe from above Belgium'), Stroomfestival (Klara) en Fietsersbond.
Recordcijfers Vlaanderen Vakantiecheque
voor 1.231.766,50 euro verkocht;
voor 901.785 euro uitbetaald aan logies, waarvan 99.360 euro in de provincie Antwerpen
Informatie en inspiratie
Tegen de zomer waren al 10.000 exemplaren van het logiesboek verdeeld.
De trouwe Vlaanderen Vakantielandfans - in totaal zo’n 219.000 - ontvingen twintig nieuwsbrieven in hun mailbox. Vaste rubrieken: inhoud tv-programma, logiestips en inspiratie voor leuke uitstapjes.
Via Google Adwords en SEO- en SEA-optimalisatie en monitoring loodsen we permanent bezoekers naar onze websites LogereninVlaanderenvakantieland.be en VlaanderenVakantieland.be
800.000 bezoekers en 40 nieuwe artikels op Vlaanderenvakantieland.be
Ruim 337.000 kliks naar externe websites, waarvan 133.000 (39%) naar Logereninvlaanderenvakantieland.be
Ook in de top tien:
Visitantwerpen.be: 14.509 (plaats 4)
Visitmechelen.be: 7817 (plaats 6)
Kempen.be: 7467 (plaats 7)
top vier artikels met link naar provincie Antwerpen:
- Weekendje weg in Antwerpen: 25.564 paginaweergaven
- Weekendje weg in Mechelen: 9906 paginaweergaven
- 10 keer romantisch logeren: 9773 paginaweergaven
- Winterkamperen ‘22 leukste campings voor jouw wintervakantie’: 9906 paginaweergaven
3644 paginaweergaven voor Weekendje weg in de Kempen (gemiddelde sessieduur: 4,46 minuten)
Je favoriete stad op zak
Eeuwenoud erfgoed of hippe hotspots? Het handige minimagazine ‘Start to citytrip’ - downloadbare pdf (25 pagina’s) – bundelde must do’s in de Vlaamse kunst- en centrumsteden. Met ditmaal ook aanraders in Geel en Hoogstraten.
Alles voor een weekendje citytrippen in meeneemformaat. Ook in een Franstalige versie.
Resultaten Geel & Hoogstraten
- 11.349 (NL) en 1260 (FR) paginaweergaven in gids;
- 6918 paginaweergaven op website;
- 89.551 bereik, 1929 kliks en 1,31% doorklikratio op sociale media
Siska gaat kamperen
55 campings en camperterreinen participeerden in de campagne ‘Kamperen in Vlaanderen’. Een initiatief van de provinciale toeristische organisaties en Logeren in Vlaanderen i.s.m. kampeerorganisaties Recread, Kempen Campings en Pasar.
Twee blikvangers in de promotie. In april was er de geslaagde samenwerking met Radio2. Siska Schoeters bracht voor De Madammen verslag uit vanuit het Zilvermeer. Eind ’22 volgde nog een campagne rond ‘Winterkamperen’.
Kampeercampagne
actieve sociale mediacampagne met een bereik van 926.000 personen, 3.490.000 weergaven en bijna 45.000 bezoekers op Kampereninvlaanderen.be
Facebook: 3313 volgers (1595 eind ’21)
Instagram: 1057 volgers (427 eind ’21)
Verwacht: nieuwe site en stijl
De voorbereiding voor de nieuwe website - een integratie van Vlaanderenvakantieland.be en Logereninvlaanderenvakantieland.be - verloopt vlot. Na de analysefase startte op 5 december de ontwikkelingsfase.
Fijn nieuws: ‘toegankelijkheid’ wordt een vast thema op de site. De lancering volgt in het voorjaar van 2023.
De hele Vlaanderen Vakantielandcommunicatie krijgt bovendien een nieuwe huisstijl.
Overleg en ondersteuning
De communicatie naar en met logiesuitbaters verliep via een maandelijkse nieuwsbrief (met o.a. duurzaamheidsrubriek), nieuwsflashes rond actuele onderwerpen, bevragingen (over bv. stijgende energieprijzen), het geüpdatete logiesportaal, vijf webinars, vier inspirerende najaarsactiviteiten en het logiesforum. Verder veel ondersteuning en belangenverdediging, o.a. met het oog op de aanpassing van het logiesdecreet.
Sterk netwerk
193 logiesuitbaters in de provincie Antwerpen kozen voor een advertentie op de website Logereninvlaanderenvakantieland.be, 49 adverteerden ook in het logiesboek.
18 ondernemers waren zonder advertentie aangesloten bij het logiesnetwerk.
Dank aan onze 211 partners in het Vlaanderen Vakantielandverhaal!
Extra resultaten in de terugblik 2022.