Scheldeland
Scheldeland = verademing
Welk effect heeft Scheldeland op jou? Genieten, verademen en rust. Meteen het creatieve concept van de onlinecampagne Het Scheldeland Effect.
De campagne i.s.m. Insiders focuste op positieve branding en een sterkere positionering. Plus conversiedoelen gelinkt aan het vakantieboek, doorkliks naar partnerwebsites en engagement op sociale media. De campagne combineerde gerichte advertenties op Facebook, Instagram, Pinterest en Google Ads.
Campagne met effect
121.206 meer sessies op Scheldeland.be
9211 bestellingen online vakantieboek
9702 doorkliks naar externe partnerwebsites
3961 nieuwe volgers op Facebook
509 nieuwe volgers op Instagram
Vernieuwde website
Stapsgewijs volgt de toepassing van de nieuwe verhaallijnen - het resultaat van een intensief brandingstraject met vele partners - in de diverse communicatiekanalen, waaronder de website Scheldeland.be.
Het vaakst bezocht tijdens de campagne ‘Het Scheldeland Effect’? De pagina over het Vakantieboek, mee door de gerichte advertenties.
- 253.530 sessies
- 201.564 gebruikers
- 00:01:36 gemiddelde sessieduur
top drie pagina’s:
Oeverloze inspiratie
Het Vakantieboek Scheldeland wil bezoekers inspireren en aanzetten tot een weekendje weg of uitstap in Scheldeland. 120 pagina’s boordevol prachtige plekjes middenin de blauwgroene natuur, magnifieke kastelen en boeiend erfgoed. Inclusief 10 kant-en-klare fiets- en wandelroutes.
Een uitgebreide onlinecampagne ondersteunde de lancering.
totale oplage: 40.000 exemplaren
ruim 32.000 ex. verdeeld in 2022 via aanvragen bezoekers, logies, sector, toeristische infokantoren, reca, …
Op trot in de Rupelstreek
Verrassende verhalen en scherpe humor: dat typeert de reisblog Trot Op! van Jonathan Ramael. Voor Toerisme Scheldeland ging hij op pad in de Rupelstreek. Het verslag van die trip behaalde een nominatie voor de Belgian Travel Blog Awards in de categorie ‘Best staycation story’.
Een knap staaltje influencermarketing!
GVA over de nominatie.
Rondje Scheldeland
De Abdijenroute is een klassieker in de Kempen. In het voorjaar van 2023 volgt de Scheldelandroute. Deze drempelvrije autoroute verbindt absolute toppers als Kasteel d’Ursel, Brik Boom, De Schorre en de Mechelse binnenstad.
De voorbereiding omvatte ook een oproep naar lokale horeca. Een tiental ondernemers in de buurt van het traject engageerde zich om minder mobiele bezoekers een vlot én warm onthaal te geven.
“Iedereen is welkom: die slagzin vormde twee jaar geleden, bij de opening van Het Boekenhof, de basis van ons concept voor de bistro en (binnenkort) de B&B. Vanzelfsprekend dat we wilden meewerken aan de vernieuwing van de drempelvrije Scheldelandroute. Dank voor dit mooie initiatief!”
Kris en Ilse, uitbaters van Het Boekenhof in Niel
Fietsroutes in het nieuw
Een aantrekkelijk en toekomstbestendig routeaanbod rond de verhaallijnen van Scheldeland versterkt de identiteit. Resultaat van die oefening? Twee gloednieuwe fietsroutes in Klein-Brabant - Scheldekastelenroute en Van sluis tot sluis - en een extra lus via Klein-Willebroek voor de Baksteenroute.
Presentatie van de bijbehorende fietsflyers in het voorjaar van 2023.
1 + 1 = 3
Samenwerking vormt dé sleutel tot succes. Dat getuigden diverse vakantiemakers tijdens het Ontmoetingsmoment Scheldeland op de provinciale erfgoedsite Scheepswerven Baasrode. De koppeling van het eigen aanbod aan de verhaallijnen van Scheldeland resulteert in een nóg sterker aanbod voor bezoekers.
Ook de talrijke andere netwerkmomenten - van het ambtenarenoverleg tot de streekverkenningen voor Scheldeambassadeurs - draaien rond inspireren en verbinden. Vakantiemakers leren het DNA van de regio kennen en sprokkelen ervaringen die ze nadien delen met gasten en bezoekers.
"Altijd tof om vrienden van Scheldeland te ontmoeten op een minder bekende locatie. Bijzonder leuk: in plaats van passief op je stoel te zitten, kon je op verschillende locaties luisteren naar gepassioneerde sprekers. Bedankt aan de organisatie en benieuwd wat 2023 brengt!"
Erik Verheyen, secretaris Toerisme Klein-Brabant – Scheldeland vzw, na het Ontmoetingsmoment
Feest aan het water
Geen evenement vertaalt het Scheldeland-DNA beter dan STROOM Festival in de Scheldevallei. Toerisme Scheldeland promootte dit topevenement via de eigen communicatiekanalen. Verder financiële ondersteuning voor de samenwerking met Radio2 (thema-uitzending + radiospots), een minicampagne op sociale media en vermeldingen in de nieuwsbrief en op de website.
Kastelen kijken 2.0
Op 10 september opende Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir Kastelen van de Schelde. Doel? De prachtige erfgoedsites langs de rivier laten uitgroeien tot toeristische topproducten, die de regio naar een hoger niveau tillen en buitenlandse bezoekers in de kunststeden uitnodigen naar het buitengebied.
Een nieuw onthaal- en belevingscentrum in het kasteel van Bornem onderstreepte die ambitie.
Kastelen van de Schelde verstevigde het dossier van de kandidatuur van Rivierpark Scheldevallei als Nationaal Park.
Op 29 maart namen 62 gidsen deel aan een infosessie ‘Kastelen van de Schelde’ in Kasteel d’Ursel.
Gids voor iedereen
In samenwerking met Toerisme Rupelstreek en Toerisme Klein-Brabant -Scheldeland organiseerde Inter - Vlaams Expertisecentrum Toegankelijkheid - een opleiding inclusief gidsen in Scheldeland, met focus op slechtzienden en slechthorenden. De training omvatte onder meer een leerrijke inleefstage in een museum (EMABB) en een buitenlocatie (De Schorre).