Kempen
Winnend team
In een straffe ploeg win je meer. Niet alleen in de koers.
KempenKracht bundelt de expertise en initiatieven van Regioteam Kempen - zeg maar KempenKrew’ - met de inbreng van een veertigtal gemeenten, uiteenlopende partnerorganisaties en logiesuitbaters.
Het gezamenlijke doel? De regio en het merk Kempen sterker maken.
Doorblader de KempenKataloog en versterk het team.
Kempen = onvergetelijk
De KempenKampagne van 2022 zorgde voor de grootste sprong in merkbekendheid in jaren. Verklaring? De keuze voor digitale televisie en onlinevideo’s op populaire (DPG)zenders, in combinatie met online advertenties op sociale media. De kernboodschap bleef ‘Kom herinneringen maken.’ De campagne resulteerde in veel exposure, hoge waarderingscijfers en extra bezoekers op Kempen.be.
DPG
- bereik van 76% na amper vier weken
- 460.000 impressies
- spot in primetime gelinkt aan topprogramma’s als The Masked Singer en De Verraders
Sociale media
bijna 9 miljoen impressies op Facebook en 5,5 miljoen op Instagram
Kempen à la carte
DPG Media, Verrassend België, Reisgoesting … Ook in 2022 weer enkele KempenKanjers, marketingacties waarbij partners (zowel gemeenten als ondernemers) vrij intekenen. Een combinatie van grootse campagnes die heel Vlaanderen ziet en bescheiden, meer niche initiatieven.
Het Kempengevoel spatte van de videocampagne i.s.m. Damso Visuals.
Vijf gemeenten - Balen, Geel, Hoogstraten, Kasterlee en Turnhout - kozen voor een samenwerking met Goodbye onder de noemer ‘Koester de Kempen’.
"Heel enthousiast over de samenwerking en het resultaat!
Vergelijk de KempenKanjers met een vliegreis. De voorbereiding vraagt het meeste werk. Eens aan boord kan je achteroverleunen. Dan vertrouwen we op de piloten, de KempenKrew.
Fijn dat je de KempenKanjers kan meenemen in je eigen communicatie en dat inwoners of bezoekers het gevoel krijgen dat Kalmthout bij de Kempen hoort. De samenwerking met verschillende partners onderling maakt het ook boeiend en interessant. In 2023 schrijven we in voor de voorjaars- én najaarscampagne!"
Thomas Verboven, Deskundige Visit Kalmthout
365 dagen in de kijker
Met een goed uitgebalanceerde mix van online- en offlinekanalen houdt de KempenKommunicatie de regio het hele jaar in de kijker bij de diverse doelgroepen.
35.000 exemplaren vakantiegids
- 15.000 via VAB (target op interesse in reizen)
- 10.000 via eigen distributie (nieuwsbrief, sociale media en push via imagocampagne)
- 10.000 via infokantoren en logies
website:
- 383.168 sessies
- 297.453 gebruikers
- 926.184 paginaweergaven
- 00:01:45 gemiddelde sessieduur
top drie pagina’s:
12 nieuwsbrieven (waarvan voor het eerst 4 dedicated, i.s.m. partners) naar ongeveer 14.000 Kempenfans; openingsratio gemiddeld 45%
Sociale media
Facebook: 15.037 volgers en 14.386 vind-ik-leuks
Instagram: 1811 volgers
Nieuwe Kempenfans
Ideale aanvulling op de KempenKommunicatie: influencermarketing. Het aantal influencers en hun invloed blijft toenemen. Ze delen kwaliteitsvolle content met een grote, trouwe achterban. Weer een andere manier om de doelgroep 'new generation parents' te bereiken.
Zowel in de eigen werking als in de acties met Toerisme Vlaanderen in Nederland valt de keuze op influencers van wie het profiel mooi matcht met de Kempen.
Een weekend weg in De Kempen i.s.m. ExploreTheWorldWithKids
Actief weekendje in de Kempense Kolonies i.s.m. Dreamtheworld.nl
De Kempen met kinderen i.s.m. Gezinopreis.nl
Een warm dankjewel
Dank aan de tientallen vakantiemakers voor hun donatie aan de actie ‘De Warmste Kempen: iedereen verdient vakantie’!
Opzet? Kansarme families verwennen met heerlijke vakantiemomenten.
Tussen 15 november en 25 december kochten gulle Vlamingen op de webshop een stukje vakantie en deden dat cadeau aan een kansarm persoon of gezin.
Naast de inzamelactie draaide De Warmste Kempen ook rond sensibilisering.
Zes persona’s - fictieve gezinnen maar gebaseerd op vaak voorkomende situaties - gaven de vakantieganger met een drempel een gezicht.
Liesbet presenteerde de actie op Radio2, Karen tijdens De Warmste Week in Hasselt.
De warmste cijfers
33 genereuze Kempense vakantiemakers
12.400 euro aan vakantiecheques voor kansarme families
verkoop vakantie-items webshop voor een bedrag van 5000 euro
extra schenking Toerisme Provincie Antwerpen van 5000 euro
cheque van 10.000 euro voor De Warmste Week
Ontspanning in een groene omgeving: voor ons heel vanzelfsprekend, voor personen met beperkte reismogelijkheden jammer genoeg niet. Ook zij verdienen die heerlijke vakantie-ervaringen. Vandaar ons engagement voor De Warmste Kempen.
Joris en Nicky van Landgoed Omorika
Een versnelling hoger
Nieuw bij de KempenKrew: een subsidie-expert. De aanwerving onderstreept het engagement voor een pro-actieve projectwerking. Opzet? Kansen creëren i.p.v. grijpen. Dat betekent actief op zoek gaan naar opportuniteiten, partnerships én subsidies. Met uiteraard voorrang aan initiatieven die de troeven van de Kempen in de verf zetten en toeristen de Kempen volop laten beleven.
Intussen zit het project Slapende Reus erop en klommen de partners van het Bels Lijntje samen in het zadel.
Een heel geslaagd en veelzijdig project waaraan vele partners hebben bijgedragen. Als toeristische gemeente zullen we hier vele jaren de vruchten van plukken. Pluim op de hoed van alle partnerorganisaties en hun medewerkers.
Ward Kennes, Burgemeester Kasterlee, over Slapende Reus
Perfecte pitch
Regioteam Kempen, Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete en de Dienst Duurzaam Milieu- en Natuurbeleid pitchten met vuur twee subsidiedossiers binnen de Vlaamse relance-oproep voor Natuur. Met succes!
De som van provinciale en Vlaamse relancemiddelen en het engagement van tientallen gemeenten en partnerorganisaties beloven veel goeds.
De ambitie? Belevingsvolle ervaringen creëren op tientallen plekken langs het water. Met onder meer de terugkeer van een historisch trekveer.
De Vlaamse Regering maakte 746.129 euro relancemiddelen vrij voor Kleine Netemomentjes en 182.940 euro voor Pinzieleke.
Meer goed nieuws: binnen het impulsprogramma ‘Iedereen Verdient Vakantie’ ontving het project Kempen AUTdoor, een natuurvakantie voor gezinnen met kinderen met ASS, 50.000 euro Vlaamse subsidies.
In een Kempenjasje
Focus bij routes? Kwaliteit op het terrein en in de promotie van de bijbehorende routeproducten. Alle flyers van de thematische fietsroutes zitten intussen in de herkenbare Kempenlay-out.
Bij de update van de wandelnetwerken - ditmaal Kempens Landgoed, Kempense Kolonies en Kempense Heuvelrug - draait alles rond beleving. Met telkens een reeks aantrekkelijke suggestielussen, ook voor de minder ervaren stapper.
Gratis brochures bestel je via verzending.toerisme@provincieantwerpen.be, betalende via info@mondikaarten.be.
Campings in the picture
Niets overtuigt kandidaat-kampeerders meer dan belevingsvolle beelden.
Op vraag van de kampeersector organiseerde en ondersteunde de KempenKrew daarom professionele én betaalbare fotoshoots. Acht leden van KempenCampings gingen op het aanbod in.
In de voorbereiding van een digitaal reserveringssysteem, een ander project binnen het Kampeerpact, werden de laatste horden genomen.
Buitengewone Kempenroute
Het project ‘Drempelvrije fietsvakantie’ maakt een trip langs de iconische Kempenroute ook haalbaar voor personen met een buitengewone fiets.
Via een draaiboek met praktische info en een gedetailleerde routekaart met toegankelijkheidsinfo. Samen een handig bouwpakket voor touroperators, vrijetijdsverenigingen, doelgroepenorganisaties en verblijven voor mensen met een beperking.
Dank aan de reisorganisaties vzw Project U/TURN en WeTravel2 en Het GielsBos, een voorziening voor volwassenen en kinderen met een beperking, voor de waardevolle feedback na hun testvakanties.
Bravo van Hannelore
Een bijzonder extraatje in het project Drempelvrije fietsvakantie: de buddywerking van vzw Kompaan. Vrijwilligers ondersteunen minder mobiele fietsers tijdens hun vakantie.
Benieuwd hoe zoiets verloopt? In mei verkende Hannelore met een handfiets de Kempenroute in en om Retie. Buddy Tine vergezelde haar.
"Heel interessant project. De fietspaden zijn goed toegankelijk. Op de kaart zie ik waar ik iets kan drinken, naar toilet gaan of blijven slapen. Geeft me echt gemoedsrust!"
Hannelore en buddy Tine, vzw Kompaan
100% Kempen
Sommige subsidieprojecten zitten er boenk op. Stoer stappen: check. Logeren op den buiten (o.a. in een reusachtig vogelnest!): dubbelcheck. De driedaagse wandelvakantie Expeditie Buitengewoon ademt Kempen. Een bijzonder geslaagd subsidiedossier. Bravo aan Toerisme Balen en partners voor deze nieuwe Kempentopper.
Vlaanderen ontdekt de Kempen
De 36ste editie van de populaire Davidsfonds Zomerzoektocht speelde zich af in Hoogstraten, Merkplas, Baarle-Hertog en Baarle-Nassau. Een geweldige etalage - 16.000 deelnemers uit heel Vlaanderen! - voor de Kempense Kolonies, een van de hefboomplekken uit het Strategisch Plan Kempen én Unesco Werelderfgoed. Plus een stevige bonus voor de lokale vakantiemakers.
Zo’n initiatief verdient dan ook financiële ondersteuning met relancemiddelen en promotie.
Van babbel tot brainstorm
Informeren, kennis uitwisselen, elkaar beter leren kennen, … Vanzelfsprekend ging er ook veel tijd naar netwerking. Dat resulteerde in een goedgevulde KempenKalender. Van KempenKamp bij ’t Veldt tot KempenKoers bij Sterkstokers, afgesloten met een gezellig KempenKafee.
De diensthoofden toerisme verzamelden in Het Loket voor KempenDialoog.
KempenKenner, de studiedag voor baliemedewerkers, speelde ditmaal op verplaatsing (Antwerpen).
Lees de KempenKranten:
Insta(nt) nieuws
Van interessante weetjes tot previews van campagnes.
Verneem in primeur het Kempennieuws via KempenKoulisse.
Scan de QR-code en klik op ‘volgen’.