Vlaanderen Vakantieland

Vlaanderen charmeert

Vlamingen herontdekken Vlaanderen: dat bevestigt een onderzoek naar het vakantiegevoel bij Vlamingen. De vijf Vlaamse provincies, kunststeden, Logeren in Vlaanderen vzw en Toerisme Vlaanderen ondersteunen en promoten samen het binnenlands toerisme. Met succes: Vlaanderen Vakantieland is helemaal terug. Op televisie, online en via opgemerkte outdoorcampagnes. Vertrekbasis voor alle acties? Het Vlaanderen Vakantieland DNA-document.

image

Download de PDF

Een jaar vol verhalen

In mei verschenen de eerste tv-spotjes van de publiekscampagne #volvanverhalen op VTM, VTM GO en Eén. Met een knipoog naar populaire liedjes, boeken of tv-programma’s. Uiteraard ondersteund door een straffe campagne op sociale media. Vanaf eind augustus zag je #volvanverhalen ook opduiken op de flanken van De Lijn-bussen in heel Vlaanderen.

image
image
image

Nieuwe pillar pages

De website Vlaanderenvakantieland.be blijft de spil van de campagne. Naast thema-artikels verschenen ook gloednieuwe ‘pillar pages’ voor Kempen, Antwerpen en Mechelen. Introductiepagina’s vol aanraders om de regio of stad te verkennen. De gemiddelde surftijd van 3,51 minuten (Kempen) en 4,06 minuten (Antwerpen) bewijst dat de content boeit.

Start To Citytrip

Eeuwenoud erfgoed of hippe hotspots? Medio juli verscheen het minimagazine ‘Start to citytrip’. Een downloadbare pdf (32 pagina’s) met alle must do’s in de Vlaamse kunst- en centrumsteden. Inclusief wandel- en fietsroutes die de steden koppelen aan de omliggende regio. Alles voor een weekendje citytrippen in handig meeneemformaat.

Ruim 18.000 Vlamingen downloadden het magazine.

image
image

Aussi en Wallonie

Over de taalgrens geraakt Vlaanderen Vakantieland stilaan ingeburgerd als ‘Destination Flandre’. Eind augustus startte de #volvanverhalen-campagne in Wallonië, met online en offline acties. Zo ontvingen de lezers van Le Soir en Ciné Télé Revue een Franstalige versie van het stedenboekje bij hun favoriete krant of magazine. Verder onder meer vijf partnernieuwsbrieven i.s.m. Le Soir naar maar liefst 450.000 adressen.

image

Terug op de buis

Iedereen blij met de terugkeer van het reisprogramma Vlaanderen Vakantieland op Eén. Maureen, Laura en Soe namen de Vlaamse en Nederlandse kijkers o.a. mee naar het Antwerpse Modemuseum, de Vleeshalle in Mechelen, Wortel-Kolonie en Buitenland. Twintig afleveringen vol vakantie-ideeën. Extra aanraders en toffe logeertips op de website, sociale media en in het e-zine.

Je (her)bekijkt de reportages op Vlaanderenvakantieland.be.

NIEUW: Kamperen in Vlaanderen

Samen onvergetelijke vakantiemomenten beleven: daar draait het om in de campagne ‘Kamperen in Vlaanderen’. Een nieuw initiatief van de provinciale toeristische organisaties en Logeren in Vlaanderen i.s.m. kampeerorganisaties Recread, Kempen Campings en Pasar. De website Kampereninvlaanderen.be zet het gevarieerde aanbod in de verf en bundelt inspirerende verhalen en tips. Via Facebook en Instagram wisselen kampeerfans ervaringen uit.

image

De Facebook- en Instagramcampagne zorgde tussen 2 juli en 31 oktober voor 7.713.000 impressies (van campagneposts) en 54.600 kliks naar Kampereninvlaanderen.be. Dankzij een maandelijks contentplan namen de nieuwe sociale mediakanalen een prima start. Facebook: 1469 likes en 1595 volgers Instagram: 427 volgers

High tea in Hingene

Vlaanderen Vakantieland staat ook voor advies en ondersteuning van de bijna 1600 partners in het logiesnetwerk. Via nieuwsbrieven en het Facebookforum, 8 webinars en 4 logiescafés, persberichten en persoonlijke contacten met beleidsmakers en toeristische partners. En gelukkig ook live: op 5 oktober genoten logiesuitbaters van een high tea in het stijlvolle decor van Kasteel d’Ursel.

image

Vlaanderen in cadeauverpakking

Prima graadmeter voor de stijgende populariteit als vakantiebestemming? De verkoop van de Logeren in Vlaanderen Vakantielandcheque. Die brak alle records in 2021 met een totale verkoopwaarde van 864.050 euro. De cheque blijkt een populair eindejaarsgeschenk (173.795 euro in december!). De originele verpakkingstips krijg je er gratis bij.

Nog meer cijfers

Hoeveel abonnees telt de nieuwsbrief van Vlaanderen Vakantieland? Hoe scoorden de websites? Een infographic bundelt de meest in het oog springende resultaten van Vlaanderen Vakantieland 2021.

Sterk netwerk

197 logiesuitbaters in de provincie Antwerpen kozen in 2021 voor promotie op de website Logereninvlaanderenvakantieland.be. 28 ondernemers waren zonder advertentie aangesloten bij het logiesnetwerk. Dank aan onze 225 partners in het Vlaanderen Vakantielandverhaal!