Relance & sectorwerking

Supporteren voor Wout

Geen vuiltje aan de lucht op 8 februari... 125 vakantiemakers zakten af naar De Lilse Bergen voor de Winterhappening. Na de presentatie van het jaarprogramma fietste Wout Van Aert de concurrentie op een hoopje in de Krawatencross.

In lockdown, wat nu?

En plots zag de wereld er helemaal anders uit … Horeca dicht, grenzen op slot en Vlamingen in hun kot. Een bevraging, uitgevoerd door Toerisme Provincie Antwerpen en haar partners, leverde 300 suggesties van vakantiemakers op. Een belangrijke inspiratiebron voor het relancebeleid.

Lancering relanceplan

Na de paasvakantie vonden 3390 vakantiemakers details over het relanceplan voor toerisme in hun mailbox. Tien acties die kaderen binnen de provinciale opdracht én de strategische plannen. Waaronder de ambitieuze Vlaanderen Vakantielandcampagne en de versnelde opstart van de icoonfietsroutes. De uitdaging? De toeristische sector nieuwe impulsen geven en ondernemers maximaal ondersteunen.

“Proficiat met jullie BROODNODIGE initiatieven. Altijd bereid om mee na te denken over het relanceplan.”

- Philip De Prest, Rederij Flandria (Antwerpen) en Rederij Malinska (Mechelen)


3 x relance-overleg

Informeren en elkaar inspireren: dat vormde het opzet van het toerisme-relance-overleg op 3 juni. Voor het eerst digitaal. Na een update van het relanceplan wisselden vakantiemakers in vijf breakout-sessies ideeën voor de heropstart uit: van coronaproof brochurehouders tot tips rond online betalingen. Op 11 augustus en 9 september volgden nog twee overlegmomenten.

This video has been disabled until you accept marketing cookies.Manage your preferences here or directly accept targeting cookies

Webinar fiets- en wandelvakanties

Hoe speel je in op de wensen van de fietser of wandelaar? Wie helpt je bij fietsverhuur of bagagevervoer? En hoe voer je promotie? Vakantiespecialisten als Kris Van den Broeck (Konsultra) en ondernemers - zoals de dames achter ‘fietsen en slapen tussen graan en saffraan’ - deelden hun expertise tijdens een online workshop rond kwaliteitsvolle fiets- en wandelvakanties.

Nieuws voor vakantiemakers

Snel, correct en waar mogelijk bemoedigend. De nood aan informatie bleek bijzonder groot tijdens de coronacrisis. De communicatie verliep via website, nieuwsbrief, Facebook, LinkedIn en digitale overlegmomenten. Met resultaat: de open rates van ‘Nieuws voor vakantiemakers’ piekten en de Facebookgroep rondde de kaap van 500 leden.


Facebookgroep Toerisme Provincie Antwerpen verwelkomt 500ste lid

Handen uit de mouwen

Medio augustus ging Toerisme Provincie Antwerpen ‘out of the box’. Kot uit en het terrein op. Het team was onder meer aan de slag bij Hidrodoe, De Lilse Bergen, Toerisme Rupelstreek en Casa Ametza. Een helpende hand, luisterend oor en hopelijk ook een hart onder de riem voor de vakantiemakers.

Directeur Gilles - af en toe vergezeld door Peter De Wilde, administrateur generaal bij Toerisme Vlaanderen - bezocht een tiental ondernemers. Die vertelden openhartig dat ze het moeilijk hadden en formuleerden heel wat suggesties.

“Naast routes en dagtoerisme ook inzetten op meerdaagse verblijven en fietsvakanties”

suggestie van Greet Cleemput van B&B Biendomo tijdens out-of-the-box bezoek


Toch ook lichtpuntjes

Vlaanderen Vakantieland staat weer op de kaart. Een recordaantal Vlamingen en Nederlanders bestelden een exemplaar van de Vakantiegids Kempen of het Vakantieboek Scheldeland. En de provincie telt voortaan ook een twintigtal autismevriendelijke logeeradressen. Alvast enkele in het oog springende realisaties uit het relanceplan in 2020. Ontdek er nog meer in deze video.

This video has been disabled until you accept marketing cookies.Manage your preferences here or directly accept targeting cookies

Extra relancebudget

Opbeurend nieuws in december: de provincie maakt 300.000 euro extra relancebudget vrij. Goed voor een nieuw pakket investeringen en initiatieven. Zoals pop-ups langs de icoonfietsroutes of een online boekingsmodule voor Kempen Campings. Een reflectiegroep van ondernemers gaf waardevolle feedback op de plannen.

Toost op 2021

Terugblikken op een bewogen 2020 en klinken op een beter 2021 deden we samen tijdens een virtuele maar hartverwarmende Winterhappening. Misschien zat het proefpakket - vooraf thuis geleverd - daar voor iets tussen? Thomas Cuyvers gidste de deelnemers door zijn ambachtelijke stokerij in Brecht. Een inspirerend verhaal van een veerkrachtig vakantiemaker.

“Real live is niet te vervangen, maar dit was toch the next best thing. Bedankt TPA! Dit was echt geslaagd. Fijne feesten en een beter jaar voor iedereen in toerisme en horeca.”

- Hilde De Laet van Hidrodoe


Registreer je als vipvakantiemaker en ontvang uitnodigingen en informatie op maat.