Scheldeland

DNA van Scheldeland

Een geslaagde huisstijl start met een heldere definitie van je identiteit. Binnen het Projectbureau Scheldeland liep een intensief brandingstraject. Op het programma onder meer een-op-eengesprekken, een positioneringsworkshop, een onlinebevraging en twee actieworkshops. De partners formuleerden samen de verhaallijnen en kernwaarden.

Verhaallijnen

  • blauwgroene natuur beleven
  • rivieren als levensaders van gisteren, vandaag en morgen
  • dynamische regio vol ambitie
  • authentieke streekcultuur

Kernwaarden

  • verademen
  • evenwicht
  • dynamiek
  • authentiek

Nieuwe huisstijl

Het brandingstraject resulteerde in een nieuw logo en een nieuwe beeldtaal. Een handige merkengids helpt vakantiemakers en toeristische partners om die huisstijl mee uit te dragen.

Presentatie: april 2022

Inspirerende influencers

Van kamperen in een boomtent tot trollen jagen op Tomorrowland. Tien influencers - met een uiteenlopend profiel en dito volgerspubliek - gingen avonturen en verhalen sprokkelen in Scheldeland. Met een heel persoonlijke en eigenzinnige kijk op de regio als resultaat. PR-bureau Sound of C ontwierp het creatieve concept en coördineerde de uitwerking.

image

#ExpeditieScheldeland

In samenwerking met Focus Advertising liep in de zomermaanden ook een campagne op sociale media. De acties op Instagram en Facebook verliepen in drie golven en zetten in op achtereenvolgens merkbewustzijn, betrokkenheid en conversie. Met enkele prima resultaten, waaronder 6.482.293 impressies (benchmark: 2.857.000), een betrokkenheidsratio van 5,14% (2%) en een doorklikratio van 1,28% (0,45%).

image

Nog meer cijfers

Scheldeland.be: 227.362 sessies en 178.439 gebruikers Facebook: 12.993 volgers Instagram: 3216 volgers nieuwsbrief: 78.631 abonnees

Vakantieboek scoort

Een tevredenheidsscore van 93% en 40% nieuwe lezers! De enquête rond het Vakantieboek 2020 leverde niet alleen fraaie cijfers op. De feedback leert ook meer over het profiel van de Scheldeland-vakantieganger. Zo blijft een fietstocht (53%) de voornaamste activiteit bij de lezers, maar stijgt de populariteit van wandelen (41%). De logiestips in het boek inspireren vooral koppels.

image

Fotogenieke rivieren

En of! Drie fotoshoots leverden een pak nieuw beeldmateriaal op. Met vanzelfsprekend een hoofdrol voor de Schelde, Dender en Rupel.

Kastelen van de Schelde

De kastelen in de Scheldevallei zwaaien in 2022 hun deuren open. Met een fonkelnieuw onthaal, een sterke inbedding in de omgeving en een extra ‘reason to visit’. Een ambitieus en veelbelovend project! Tijdens een virtueel sectormoment ‘Kastelen van de Schelde’ op 9 december ontdekten toeristische ondernemers en vakantiemakers de vele opportuniteiten. Benieuwd? Bekijk de onlinesessie.

Nieuwe fietskaart

In mei verscheen de kaart van het vernieuwde fietsnetwerk Scheldeland. Met uiteraard een update van de trajecten, waaronder 17 kilometer nieuwe routes en 12 extra knooppunten langs Antwerpse zijde. Net als info over de waterrijke natuur en het verrassende erfgoed onderweg. Plus comfortabele startplekken en de Paling fietsroute als smaakmaker.

Overleg en ondersteuning

De netwerk- en sectormomenten verliepen zowel digitaal als live. Met onder meer drie virtuele edities van het ambtenarenoverleg en een webinar ‘Van aangemeld naar erkend’ voor logiesuitbaters. Veel enthousiasme ook voor het Ambassadeurstraject op 18 oktober - langs onder meer Paviljoen De Notelaer in Hingene - en de studiedag ‘Scheldeland in beweging’ op 28 oktober. Een 35-tal deelnemers klommen op de fiets voor een tocht lang o.a. de Sint-Bernardusabdij, Kasteel Marnix de Sainte Aldegonde en campergastbedrijf Stoeterij Het Schaef in Bornem.