Vlaanderen Vakantieland
Vlaanderen Vakantieland 2.0
Samen sterk! De vijf Vlaamse provincies, kunststeden, Logeren in Vlaanderen vzw en Toerisme Vlaanderen slaan de handen in elkaar om het binnenlands toerisme maximaal te ondersteunen en te promoten. Op 5 juni ging de campagne van start met een druk bijgewoonde persconferentie in Kasteel d’Ursel. Minister Zuhal Demir presenteerde er ook de gratis You Flanders app.
#welkomterug
Eerste opdracht? Het merk Vlaanderen Vakantieland opnieuw ‘top of mind’ maken. Dat gebeurde met een tv-spot op Eén en VTM en 450 levensgrote affiches in het straatbeeld. De boodschap luidde “We hebben jullie gemist!” en “Welkom terug!”.
De campagne bereikte bijna 4 miljoen mensen.
#welkomhier en #gerustwelkom
Tijdens de zomermaanden focuste de campagne op aanbod promoten en boekingen stimuleren. Vlaanderen Vakantieland was omnipresent: tv-spots op Eén/VTM, radiospots op Radio1/Radio2/Studio Brussel, nieuwsbrieven, advertenties, posts op sociale media en partnerships met Eén (De Stoel en Vive la Vie), Radio2, Klara en Vlaanderen Fietsland. Met extra aandacht voor veilig reizen in periodes van verstrengde lockdown.
Karl Vannieuwkerke presenteerde Vive la Vie in Merksplas-Kolonie, de wintertuin van de ursulinen in Onze-Lieve-Vrouw-Waver en Kasteel Hof ter Laken in Heist-op-den-Berg.
Destination Flandre
Aussi en français! Onder de noemer ‘Destination Flandre’ liepen er ook diverse acties in Wallonië. Waaronder reportages van en met Christophe Deborsu op RTL en Bel RTL. Een samenwerking met de krant Le Soir op sociale media. En vele inspirerende reportages op destinationflandre.be.
Campagne op pauze
Eind juli kondigde gouverneur Cathy Berx extra veiligheidsmaatregelen aan om de corona-epidemie in de provincie in te dijken. Met pijn in het hart besliste het Vlaanderen Vakantielandteam om de promotie tijdelijk op te schorten. Een nieuwe klap voor de horeca… In juli klommen heel wat logies uit het dal. In augustus kelderden de bezettingscijfers weer.
#altijdwelkom
Na zes lastige maanden verdiende iedereen een deugddoende pauze. Mini-breaks stonden centraal in de herfstcampagne. "Een extra lang najaar genieten van vakantie!" klonk het. Met opnieuw een brede mediamix, waaronder reportages in weekendmagazine Check van Het Nieuwsblad en een Kunststeden-special bij De Standaard.
Verlenging vakantiecheque
Door de lockdown bleven heel wat vakantiecheques onaangeroerd in de schuif. Daarom verlengde Logeren in Vlaanderen de geldigheid van niet-geïnde cheques met vervaldatum tussen maart en december 2020 tot eind 2021. Er werd voor 32.475 euro uitbetaald aan logies in de provincie Antwerpen, 7% van de totale som.
2100 partners
Gratis adverteren op logereninvlaanderenvakantieland.be? Ruim 200 logiesuitbaters in de provincie Antwerpen reageerden op de extra wervingsactie medio mei. Het aantal participerende ondernemers steeg naar 336: 189 uit de Kempen, 89 uit Antwerpen, 32 uit Mechelen en 26 uit Scheldeland. In heel Vlaanderen namen 2100 logies deel aan de campagne of ledenwerking.
Het aantal logiespartners uit de provincie Antwerpen groeide van 110 naar 336.
2020 in cijfers
369 artikels op vlaanderenvakantieland.be. 930.000 bezoekers voor logereninvlaanderenvakantieland.be. Twintig nieuwsbrieven vol inspiratie voor de 222.655 abonnees. En 180.000 logiesboeken doelgericht verspreid. Onderstaande infographic bundelt de meest in het oog springende resultaten van Vlaanderen Vakantieland 2020.
Advies & ondersteuning
De onbezorgde sfeer van de nieuwjaarsreceptie in Hotel Priorij Corsendonk ruimde snel plaats voor de harde werkelijkheid. Het team van Logeren in Vlaanderen informeerde en ondersteunde ondernemers waar mogelijk. Met webinars, een Facebookforum, nieuwsbrieven, een infopakket ‘coronaproof logeren’ én lobbywerk bij beleidsmakers en toeristische partners.