Scheldeland

Nieuw strategisch beleidsplan

Innovatieve riviernatuur, erfgoedhotspots, dwarsverbindingen tot diep in het hinterland en professionalisering van de gastvrijheid: het zijn enkele ambities uit het Strategisch Beleidsplan ‘Toerisme in Scheldeland 2020-2025’.

This video has been disabled until you accept marketing cookies.Manage your preferences here or directly accept targeting cookies

120 vakantiemakers namen deel aan de kick-off op 14 oktober in de Heilig Hart Brouwerij in Wetteren. De uitvoering belooft een boeiend traject, samen met 29 steden en gemeenten, lokale partners, ondernemers én inwoners. Het Projectbureau vormt daarbij een belangrijk overleg- en inspiratieplatform.

image
"We willen onze bezoekers en inwoners charmeren met straffe verhalen, een nog betere dienstverlening en beklijvende ervaringen. Aan onze stakeholders en vakantiemakers om dit samen mee uit te dragen."

- Marilou Dubois, Regiocoördinator


Recordcijfers voor Vakantieboek

Spil in de promotiecampagne? Het Vakantieboek Scheldeland. Feedback van lezers leverde een nóg betere editie op. Bijna 150 pagina’s inspiratie en informatie. De talloze bezoektips en twaalf fiets- en wandelroutes zetten de vakantieganger meteen op weg. Een onlinecampagne met o.a. Facebook en Google ads ondersteunde de lancering. De verdeling van het boek liep bijzonder vlot: eind 2020 stond de teller op 35.600 exemplaren!

#WelkomTerug in Scheldeland

Van een ballonvaart boven de Schelde bij zonsondergang tot een B&B waar je relaxt in een designbubbel in de tuin. Radio- en televisiepresentator Sander Gillis beleefde enkele coronaproof vakanties in Scheldeland en vond ze niet alleen veilig maar vooral heel plezant. Het resultaat? Vier inspirerende video’s.

This video has been disabled until you accept marketing cookies.Manage your preferences here or directly accept targeting cookies

Ruim 208.000 views voor de Welkom Terug-video’s

Op expeditie in Scheldeland

Zes reisbloggers gingen verhalen sprokkelen in Scheldeland. Hun geheimplekken waren te ontdekken via het Vakantieboek, nieuwsbrieven, sociale media en Scheldeland.be. Zo fietste Sam De Bruyn van reisblog Håndbagage langs de “mooiste bocht van de Schelde en een kasteel dat de sfeer van Doornroosje ademt”. En botsten Werner en Myriam van Dichtbij & Ver Weg op kleurrijke graffiti in een voormalige steenbakkerswijk in de Rupelstreek.

image
image

Fotogenieke Rupelstreek

Een aantrekkelijke foto overtuigt sneller dan de knapste promotietekst. Toerisme Scheldeland blijft investeren in sterk beeldmateriaal en plant elk jaar nieuwe fotoshoots. In 2020 trok David Samyn met zijn camera onder meer door de Rupelstreek.

Scheldeland.be in het nieuw

Medio juni ging de vernieuwde website www.scheldeland.be online. Inspirerende verhalen en prachtige beelden stralen de identiteit van de regio uit en zetten de spots op de toeristische troeven.

Waaronder het rivierenlandschap, de waterrijke natuur, (wereld)erfgoed, fiets- en wandelroutes, gastronomisch genieten en logeren. Plus handige doorkliks naar Routen.be voor fietsers en wandelaars.

Vernieuwde website scoort:

  • 275.300 sessies waarvan 98.200 tussen 1/1 en 17/6 en 177.100 tussen 18/6 en 31/12
  • 207.022 bezoekers van wie 68.311 tussen 1/1 en 17/6 en 138.711 tussen 18/6 en 31/12

Nog meer cijfers:

Nieuwsbrieven: 76.930 abonnees

Facebook: 11.989 vind-ik-leuks en 12.465 volgers

Instagram: 2853 volgers

Overleg nieuwe stijl

Het overleg met toeristische ambtenaren verliep volledig online. Van de briefing over het relanceplan op 15 mei tot het sectormoment ‘Samen toerisme maken’ op 10 december. Een rondvraag bij (logies)partners leverde een lijst met inspirerende coronaproof initiatieven op. Bemoedigend én perfect inzetbaar bij de regiopromotie.

image

Ondersteuning vakantiemakers

Hoe steek je vakantiemakers een hart onder de riem in barre coronatijden? Met gratis mondmaskers in Scheldelandstijl. Met een - coronaproof - bezoekje én streekpresentje. En een reeks interessante webinars, waaronder ‘Creativiteit & corona’, fiets- en wandelvakanties en Instagram voor beginners en gevorderden.

“Na de twee webinars zijn we volledig verknocht aan Instagram. Zeer bruikbaar en inspirerend!”

- Eline, Toerisme Klein-Brabant-Scheldeland