Jaarplan communicatie

TERUGBLIK 2024

WEBSITE

In totaal 60.000 bezoeken (sessies) met een totaal van 155.398 paginaweergaven.

Nieuws & Events

Meest bezochte projectpagina's

Ondersteuning

Zowel aan het begin als op het einde van 2024 werd een bevraging uitgestuurd en vonden infosessies plaats over het gebruik van het brand portal en het CMS. Uit reacties blijkt dat gebruikers beide tools als bruikbaar ervaren, maar daarbij duidelijke aandachtspunten aangeven.

  • Bij het brand portal wordt het gebruik vaak als uitdagend omschreven, met frustraties over beperkte functionaliteiten zoals tekstbewerkingsopties. Veel gebruikers voelen zich niet volledig vertrouwd met alle functies, ondanks het raadplegen van de online handleiding.
  • Het CMS wordt overwegend intuïtief gevonden, maar gebruikers melden knelpunten zoals beperkte flexibiliteit in hiërarchie. Dit leidde tot enkele concrete optimalisaties van de website. Daarnaast blijkt dat niet alle gebruikers het volledige potentieel van het platform benutten. Er is dus ruimte voor verbetering, met nadruk op het vergroten van de gebruiksvriendelijkheid en een blijvende nood aan ondersteuning.

Om onduidelijkheden te verhelderen en gebruikers bekend te maken met alle functionaliteiten van beide platformen, zullen er op regelmatige tijdstippen opleidingen en opfrissingsmomenten ingepland worden.

NIEUWSBRIEF

Stof tot nadenken

Op ontdekking in onze grensregio

cPARTY-Cipatie

Grensregi-ho-ho-ho

SOCIALE MEDIA

TOP 3

TOP 3

TOP 3

PERSBERICHTEN EN -ARTIKELS

13.5 miljoen voor Vlaams - Nederlandse samenwerking

Vlaanderen en Nederland werken 'red tape' aan de grens weg

Vier nieuwe beloftevolle projecten Sleutelen aan een beter Europa

Nieuwe Impuls van 7 miljoen euro Voor een duurzame toekomst

Lokale waterstofnetwerken in de grensregio

Samenwerken in de Lage Landen? Grijp nu je kans!

PROJECTEN IN DE PERS

EVENTS

Eerste hulp bij goedkeuringsvoorwaarden! 30/01

Uitnodiging

Workshop van aanmelding naar aanvraag 25/06

Save The date
Uitnodiging

EVENTS VAN DERDEN

PUBLICATIES

Er werden geen papieren publicaties gerealiseerd. We proberen dit tot een minimum te beperken i.f.v. duurzaamheid. Recent kunnen de aantal gedownloade ‘downloads’ op de website gemonitord worden. De drie meest gedownloade documenten:

In totaal waren er 11.621 downloads door 2.530 gebruikers.

NETWERK

De 8 provincies en de 2 lidstaten maken via een nieuwe oproepsystematiek gebruik van budget om communicatieacties te realiseren i.f.v Interreg Vlaanderen-Nederland. Een communicatieplan werd in 2022 opgesteld voor de periode zomer 2022-2024. Concreet gingen volgende acties door in 2024:

PROVINCIALE COMMUNICATIE ACTIES

7/2 - Event rond arbeidsmarkt 6/5 - 10/5 - Europa bij ons op Radio 2 11/12 - Smart Hub Vlaams-Brabant Groeibeurs: “Steunmaatregelen voor jouw organisatie”, Provinciehuis Vlaams-Brabant

07/05 - Dag van Europa @ Provinciehuis – event 19/03 + 26/03 - Opleiding 'hoe schrijf ik een Europees project? Interreg Vlaanderen-Nederland voor bedrijven - event (CrossRoads) 6/5 - 10/5 - Europa bij ons op Radio 2 18/12 - info- en schrijfsessie in Provinciehuis Antwerpen

7/2 - Event rond arbeidsmarkt 6/5 - 10/5 - Europa bij ons op Radio 2

Geen activiteiten

6/5 - 10/5 - Europa bij ons op Radio 2

7/2 - Event rond arbeidsmarkt Vernieuwing projectdatabank (najaar) 6/5 - 10/5 - Europa bij ons op Radio 2 15/10 en 22/10 SubsidEUM: infosessies over Europese financieringsmogelijkheden.

Geen activiteiten

18/03 en 31/10 - Europese Leergang 3/9 - OPZUID roadshow (infostand op netwerkplein) 12/11 - Tilburg Funding Day (infostand op netwerkplein)

Geen activiteiten

Geen activiteiten

Van half mei t/m half oktober namen we Interreg reporter Jip (5/5de) onder onze vleugels. Zij stroomde daarna door als beleidsmedewerker onder een tijdelijk contract. Romy (5/5de) vervoegde ons begin oktober en dit t/m maart 2025.

Hun artikels:

Jip stond in voor volgende artikels: 31/05 - Wereldotterdag: Samen voor een schone toekomst voor de otter 05/06 - Care2Adapt eindevent: Samen vooruit in de zorg 25/06 - Brabantse kastelen (BTW XTRA): een sprookjesachtige samenwerking (i.s.m. Kathleen Mostien) 25/06 - Grenspark Groot Saeftinghe: waar haven, landbouw en natuur hand in hand gaan 26/06 - Kiss de Kempen! (i.s.m. Sofie Van Overschelde) 11/07 - Burgerconsultaties: in gesprek met de bewoners van Essen 01/08 - Leven in Baarle-Nassau en Baarle-Hertog: Een unieke situatie 13/08 - Jongeren en Digitalisering: De Motor voor Duurzame Ontwikkeling 20/08 - Burgerconsultaties: in gesprek met de bewoners van Antwerpen 23/08 - Burgerconsultaties: in gesprek met de bewoners van Etten-Leur 06/09 - Kick-off Schakelpunt Grensbelemmeringen: een vliegende start! 13/09 - Smart Farming and Food Processing: samen de toekomst in 22/10 - CrossRoads breidt uit: nieuwe projecten en groeiende samenwerkingen aan de grens Romy stond in voor volgende artikels: 29/10 - De toekomst van de groene stad 08/11 - S(t)imuLEREN in de zorg 21/11 - De toekomst van zorginnovatie 23/12 - De start van een innovatieve omgang met voedselreststromen 23/12 - MAI HOME: samen tegen energiearmoede

Traditiegetrouw staan onze vrijwilligers in voor een ‘take over ‘ van de nieuwsbrief. Zo stelde Jip de nieuwsbrief van september samen met volgende artikels:

  • De Veenchallenge. Ontdek, leer en red het veen!
  • De Schelde zet koers naar duurzaam toerisme!
  • Inspiratie kick-off Grensloos Park De Groote Heide
  • In gesprek met de inwoners van de grensregio
  • Collega achter de schermen: Tine

Romy voorzag invulling aan de kerstnieuwsbrief met het volgende:

  • Leefbaar groeien in het havengebied
  • Waterzuivering naar het volgende (duurzame) level

CAMPAGNE

Inspiratietraject

We gingen met viavictor in 2023 een samenwerking aan voor de realisatie van een online leer- en inspiratietraject voor projecten over projectcommunicatie. Viavictor zocht 6 experts die hun specifieke kennis over een thema meegeven in 5 filmpjes (van om en bij de 5 min.). Begin 2024 moesten we de samenwerking helaas stopzetten en trachten we intern het ruwe beeldmateriaal te verwerken tot filmpjes. Finale afwerking wordt begin 2025 voorzien.

PUBLIEKSCONSULTATIE

In 2024 vond er een stakeholders- en publieksconsultatie plaats die elk Interregprogramma voor haar grensregio diende te organiseren (post 2027 consultatie, geïnitieerd door DG REGIO). Het programma besprak met haar stakeholders de vijf vragen die in de consultatietoolkit stonden opgenomen. Burgers werden op drie manieren aangesproken d.m.v. van dezelfde vragen:

  • straatgesprekken waarin diepgaande gesprekken met burgers werd gevoerd op straat over wat de moeilijkheden zijn van het leven in het grensgebied en welke kansen zij zien voor samenwerking (gaande van jongeren, grensarbeiders, inwoners dichtbij de grens tot kleine ondernemers);
  • een online enquête;
  • een sessie bij het Nederlandse Europees Jeugdparlement

Interviews

Er werden 89 interviews gehouden in zowel grotere steden als kleinere dorpen. Via de online enquête ontvingen we informatie van 17 extra personen, verspreid over het programmagebied. Tot slot verzamelden we bij het Europees Jeugdparlement directe input van 9 leden van het REGI-comité, in de leeftijd van 15 tot 25 jaar. Hun resolutie werd vervolgens goedgekeurd door het hele Parlement, bestaande uit 100 jonge deelnemers, wat de stem van de volgende generatie weergeeft.

Op basis van alle input formuleerde het gezamenlijke secretariaat van het programma verschillende aanbevelingen:

  1. Behouden wat goed gaat en samenwerking blijven bevorderen tussen verschillende soorten organisaties om de leefbaarheid van de grensregio's te verbeteren.
  2. Prioriteit blijven geven in de volgende programmaperiode aan groene en sociale initiatieven en projecten die grensarbeiders helpen.
  3. Introductie van kapitalisatie en kennisdeling tussen projecten.
  4. Tot slot, hoewel veel respondenten wisten dat er meerdere Interreg-projecten bestonden, wisten ze niet dat het Interreg-projecten waren. Daarom is het vergroten van de zichtbaarheid van Interreg van blijvend belang.
Het rapport

HUISSTIJL EN LOGODRAGERS

Naast een bijbestelling van blocnotes, visitekaartjes en brochure werd een kaartje gerealiseerd waarin werd opgeroepen om deel te nemen aan de enquête in functie van de publieksconsultatie. Deze flyer werd o.a. uitgedeeld op de Wereldhavendagen

OVERIG

Deelname aan 10 infosessies/workshops:

  • 06/02 - INFORM EU training: Involving local journalists in EU funds communication (digitaal)
  • 20/02 - INFORM EU training: Tips for data visualisation (digitaal)
  • 22/02 - INFORM EU training: Paid Social Media Strategy & Creative Fundamentals (digitaal)
  • 26/02 - Interreg Communication Network Webinar: 2024 Interreg Communication Milestones (digitaal)
  • 14/03 - Binnenkoppers (Gent)
  • 30/04 - Provincie Antwerpen – communicatieforum
  • 13/09 - Interact webinar: AI with special focus on communication
  • 05/11 - INFORM EU training session: Accessibility of Social Media Posts – Do’s and Don’ts (digitaal)
  • 12/11 - InformEU webinar: earn what NOT to do in Digital communication!
  • 10/12 - Communication Combo: Shape the future of Interreg.eu and Country Team meeting (digitaal)
  • 21/11 - Provincie Antwerpen – communicatieforum

Hoog mikken voor de Lage Landen!