ROND DE TAFEL

Een bezoek aan alle 69 gemeenten? Dat zorgt voor een doordacht waterlopenbeheer!

Waterlopen kronkelen rijkelijk doorheen de 69 gemeenten van onze provincie. De dienst Integraal Waterbeleid leidt als beheerder van de provinciale waterlopen al dat nat in goede banen. Daar hoort een jaarlijks bezoek bij aan elke gemeente. Ook rioolbeheerders schuiven geregeld mee aan tafel. Zo’n interactief overleg geeft de kans om het beleid, de projecten en het beheer te kaderen en te evalueren. Deze keer zijn we te gast in Malle.

Conclusie van het overleg?

Intensief is het zeker, alle 69 gemeenten een bezoek brengen. Maar ook hier in Malle horen we dat dit jaarlijks overleg voor alle betrokkenen een grote meerwaarde betekent. Het persoonlijk contact maakt een nauwe samenwerking mogelijk en leidt tot een gezamenlijke visie en aanpak. Als gemeente, provincie, rioolbeheerder en andere actoren dichter bij elkaar staan, dan wordt het publieke domein beter ingericht en stroomt informatie sneller door. Ook de burger vaart daar wel bij, want die klopt nog vaak eerst bij de gemeente aan. Ondanks het provinciale meldpunt. Het is dus belangrijk dat de gemeentelijke diensten over snelle en hapklare informatie kunnen beschikken.

Kathleen Van Dorslaer

Verantwoordelijke Afdeling Beleid en Ondersteuning Dienst Integraal Waterbeleid