IN BEELD

Vogels en wilde dieren herademen in het VOC

Vlaanderen telt tien erkende opvangcentra voor vogels en wilde dieren (kortweg VOC). Ze zorgen voor de opvang, verzorging en revalidatie van beschermde vogels en andere wilde dieren. Gewonde vogels, uitgedroogde egeltjes of verzwakte eekhoorns komen er weer bovenop na een verblijf in een VOC. Ook beschermde en provinciale prioritaire soorten zoals de boommarter worden al eens binnengebracht bij een VOC.

De provincie ondersteunt daarom de twee VOC’s op haar grondgebied: VOC Neteland in Herenthout en Wilde Dieren in nood - VOC Brasschaat-Kapellen. Ook daar steekt corona stokken in de wielen. De VOC’s kampen met inkomensverlies doordat er geen evenementen meer mogen doorgaan. Zo lopen ze ook giften en nieuwe leden mis. De centra zijn voor een groot deel afhankelijk van vrijwilligers en subsidies voor hun werking. Daarom kende de provincie hen eind vorig jaar een bijkomend noodbudget toe van elk 10.000 euro. Zo geven we weer meer zuurstof aan de vogels en wilde dieren in onze provincie en houden we mee de biodiversiteit in stand. Wist je dat jij ook kan helpen? Dat doe je met een gift of zelfs met vrijwilligerswerk.

Dirk Vandenbussche

Directeur Duurzaam Milieu- en Natuurbeleid