DIT MOET JE WETEN


Opvallen op LinkedIn in 2021?

Ga aan de slag met deze 5 must-haves

Een sterk LinkedIn-profiel kan als een magneet werken om je eigen pr te versterken. Maar met meer dan 650.000 profielen in onze provincie is opvallen niet vanzelfsprekend. De eerste indruk is vaak de sleutel om met nieuwe mensen te verbinden, vertrouwen te creëren, deskundigheid uit te stralen of zelfs een samenwerking te starten. De professionaliteit die je offline hebt, laat je dan ook best online zien. LinkedIn-trainer Erendiz Ates geeft je vijf concrete tips.

De eerste indruk zit ‘m in de eerste seconden

De eerste seconden zijn cruciaal om iemands aandacht te krijgen. Zo kan je je bezoeker langer op je LinkedIn-pagina houden. Na je naam is je kopregel het eerste wat mensen bekijken. Geef glashelder mee wat je voor een bezoeker kunt betekenen. Gebruik relevante trefwoorden, zo word je makkelijker gevonden bij zoekopdrachten en val je beter op in het nieuwsoverzicht. Laat de omslagfoto je organisatie weerspiegelen via het logo, de huisstijlkleuren, foto´s van je collega’s of jezelf.

De infosectie geeft je de kans om je eigen verhaal te vertellen. Vanuit de ik-persoon vertel je iets persoonlijk om zo meer vertrouwen en minder afstand te scheppen. Mensen zijn audiovisueel ingesteld. Je kan jezelf, je cases of je website sinds kort in de spotlight zetten in ‘Uitgelicht’. Dat is een soort virtuele etalage voor visuele content. Het geeft je bezoekers meer redenen om te blijven hangen, jou en je organisatie te leren kennen en de connectie te maken.

Er zit een groot netwerk in je broekzak

Werk naar een groot kwalitatief netwerk toe en voeg niet alleen mensen toe die je persoonlijk kent. Bedenk wie je wil bereiken. Vanuit welke sector of regio? Welke functietitels?

Gebruik de Advanced Search om gericht te filteren en zoeken. Doe een korte profiel- en activiteitenscan en detecteer waarop je kan inpikken als je iemand persoonlijk wil benaderen. Want een kleine interactie kan al leiden naar duurzame relaties en opportuniteiten. Bij het converseren, liken, delen en reageren kan je ook in contact komen met het netwerk van je netwerk.

Met zelf posten bereik je meer dan sharen

Alleen de posts van de hr- of communicatiedienst delen, is onvoldoende. Je krijgt namelijk geen bereik omdat je niet zelf de creator bent. Als je een post deelt op je persoonlijk profiel, plaats er dan een persoonlijke opmerking bij zodat je netwerk weet dat jij erachter zit. In de afgelopen maand hebben slechts 200.000 durvers iets gepost op LinkedIn, dat is maar 6,5% van alle gebruikers in België. Opportuniteiten genoeg dus voor jou en je bedrijf om op te vallen met sterke content.

Expertise durven delen is ook reageren op posts van anderen. Haak altijd in op andere posts als je wordt getagd of als je veel weet over het onderwerp. Zo word jij gezien door een breder netwerk en zullen anderen ook meer reageren op jouw posts.

Maak van je eigen tijdlijn een relevante informatiebron

Je kan je feed relevanter maken door bepaalde mensen te ontvolgen zodat je hun posts niet meer ziet verschijnen. Nog beter is om betrokkenheid te tonen bij die mensen bij wie je gezien wil worden. Dat doe je bijvoorbeeld door hun profiel te bezoeken of activiteiten te bekijken. Je kan nieuwe connecties of gespecialiseerde content zoeken in Advanced Searching op LinkedIn.

Gebruik ook hashtags, hoewel die zeker nog niet op punt staan bij LinkedIn. Met hashtags als #leefmilieu, #natuur, #klimaat, #biodiversiteit of #milieu kom je interessante personen, organisaties en bijdragen op het spoor.

Meet je vorderingen

Ga slim om met je tijd, plan je LinkedIn-momenten in en hou het relevant. Wil je weten hoe je groeit? Of ben je benieuwd hoe sterk je LinkedIn-aanwezigheid is in vergelijking met de rest van je netwerk? De social selling index houdt je persoonlijke groei bij.

Vind je deze tips van waarde? Een like, comment of share op mijn LinkedIn-profiel waardeer ik alvast enorm. En voeg me gerust toe aan je netwerk. Wil je ook graag deel uitmaken van mijn volgende Masterclass LinkedIn? Stuur me vrijblijvend een berichtje als je ook wil groeien op LinkedIn.

Meer info: bit.ly/Masterclass-LinkedIn-ByErendiz

Over Erendiz Ates Trainer en mede-zaakvoerder van AZ-Solutions, helpt bedrijven en professionals om via een doordachte LinkedIn-strategie hun zakelijke netwerk én merk te doen groeien. Gekenmerkt door zijn kwalitatieve- en persoonlijke aanpak, toont hij de kracht van LinkedIn & Social en hoe dit je dit als volwaardige tool in jouw branding & planning kan opnemen. Ondertussen heeft hij meer dan 250+ bedrijven en 1000+ coachees uit verschillende sectoren de nodige boost gegeven.

Ook interessant voor jou ...

In vogelvlucht