8.00 – 9.00 u.

Mijn woon-werkverkeer is tegenwoordig een vijf-meter-van-mijn-bed-show. Ons advies om minder de auto te nemen, wordt ineens ook voor mij veel realistischer. Ik probeer eerst nog even ruimte te maken voor een ontspannend ochtendritueel. Rond acht uur begin ik mijn mails al te bekijken. “Een warmtepomp of een condensatieketel op gas?”, voor negen uur krijgt zo’n vraag al een antwoord.

9.00 – 12.30 u.

Na de mails en enkele telefonische infovragen, log ik in op de eerste online meeting van de dag. Een gemeente plant een energetische renovatie van haar gemeentehuis. Het doel is een zo goed mogelijke score inzake duurzaamheid, maar het budget is beperkt. Ook willen ze zich behoeden voor de “slechte ervaringen” uit het verleden. Dit vraagt om een projectadvies van Kamp C. Vanop afstand probeer ik hen in deze heel prille fase mee te geven waarmee ze het meest gebaat zullen zijn in de toekomst.

13.00 – 15.00 u.

Deze namiddag hebben we een online event voor lokale overheden binnen het Project SURE 2050. Daarmee willen we hen inspireren, adviseren en ondersteunen bij de opmaak en realisatie van een toekomstbestendige langetermijnvisie op hun gemeentelijk patrimonium. Enkele goede voorbeelden uit gemeenten tonen aan dat het zeker kan. Hopelijk hebben de 80 deelnemers aan het event veel nuttige inspiratie opgedaan.

15.00 – 17.00 u.

Geen fysieke zitdagen in gemeenten voor gratis (ver)bouwadvies aan burgers: ook dit doen we tijdelijk digitaal. Een dame wil het water in haar regenwaterput hergebruiken en niet meer naar de riolering sturen. Ik doorloop samen met haar de mogelijkheden en de technische eisen voor hergebruik. Ook andere ingrepen rond optimaal waterbeheer en zuinig omgaan met (drink)water komen aan bod. Na een dankbare afsluiting, stuur ik nog wat info achterna. Na de laatste mails sluit ik mijn dag achter de computer moe maar voldaan af.

An De Vriendt

Architect / Adviseur Duurzaam Bouwen & Wonen bij Kamp C