Op 29 april 2021 vlogen weer heel wat leerlingen en leerkrachten buiten tijdens de vijfde Buitenlesdag van MOS - duurzame scholen, straffe scholen. “Buiten leren als bescherming tegen corona”, was een vaak herhaald advies van virologen. De MOS-begeleiders zetten echter al enkele jaren in op de vele voordelen van outdoor education.
‘Buiten’ werd het voorbije jaar hét codewoord vanuit epidemiologisch oogpunt. Door de MOS-bril zien we nog heel wat meer voordelen aan buiten leren. Een uitdagende buitenles stimuleert niet alleen beweging. De combinatie van natuurlijk daglicht en frisse buitenlucht zorgt er ook voor dat kinderen zich daarna beter kunnen concentreren in de klas.
Verlenging van het klaslokaal
De buitenomgeving wordt op die manier een verlenging van het klaslokaal. Leerlingen verwerven kennis en nieuwe inzichten van, over en ín de natuur, hun stad of dorp en hun buurt. Ze worden geprikkeld door hun dagelijkse omgeving en dat zorgt voor verwondering en verbinding. Vaardigheden van de leerlingen worden buiten aangescherpt. Denk maar aan probleemoplossend denken, samenwerken en creativiteit. Buiten leren is verder ook goed voor de gezondheid en voor het welbevinden.
Kinderen en jongeren die meer met de natuur in contact komen, staan positiever in het leven en hebben een sterker milieubewustzijn. De kans dat iemand zorg draagt voor de natuur neemt toe naarmate die persoon meer in de natuur vertoeft en er ervaringsgericht over leert.
MOS-vormingen en -begeleiding
Naar buiten trekken met de klas schrikt leerkrachten wel eens af. Hoe zit het met de concentratie van de leerlingen? Zorgt de omgeving buiten niet voor te veel afleiding? En vragen buitenlessen niet nóg meer voorbereiding? De MOS-begeleiders wijzen leerkrachten op de leerkansen die vaak nog verborgen zitten op hun speelplaats of in de buurt van hun school. Ze ondersteunen leerkrachten om vol vertrouwen met hun klas de stap naar buiten te zetten voor leuke en leerrijke lessen. Ze bieden inspiratie voor buitenlessen die relatief snel en eenvoudig voorbereid kunnen worden.
In aanloop naar de Buitenlesdag organiseert het MOS-team jaarlijks een (gratis) vorming rond buiten lesgeven voor leerkrachten en directies van scholen in de provincie Antwerpen. Dit jaar werd het noodgedwongen een webinar. Toch waren heel wat leerkrachten aangenaam verrast over de vele concrete werkvormen, de tips, de inspiratie en het stappenplan die de MOS-begeleiders hen aanreikten.
Het programma werd vervolledigd door Lieveke Hellemans, docente wereldoriëntatie binnen de lerarenopleiding aan de Thomas More Hogeschool Kempen. Ze bracht onder meer een getuigenis over innovatieve proefprojecten omtrent outdoor education en hun aanpak om toekomstige leerkrachten hiermee vertrouwd te maken.
Volgende Buitenlesdag: 28 april 2022
Bij de start van het nieuwe schooljaar wordt opnieuw het belang van een goed geventileerd klaslokaal benadrukt. Een CO₂-calculator komt meer dan ooit van pas om de luchtkwaliteit te monitoren. Daarnaast trekken ook de MOS-begeleiders terug op pad. Ze motiveren zoveel mogelijk schooldirecties en leerkrachten om hun vleugels te spreiden en samen met hun leerlingen ‘buiten te vliegen’. Noteer alvast in je agenda: op 28 april 2022 staat de volgende editie van de Buitenlesdag van MOS op het programma.
Meer weten?
Karoline Hofmans
MOS-consulent communicatie