Vlaanderen Vakantieland
Avontuurlijk of zen?
In Vlaanderen vind je altijd een vakantie die bij je gemoed past. Meteen het centrale idee van de imagocampagne ‘Stemming bereikt’ in 2023.
Van sociale mediaposts over inspirerende artikels tot metersgrote straataffiches: de campagne verleidde, verbaasde en verkwikte de Vlaming volop.
Via een handige onlinetool en POS-materiaal ondersteunden logies en toeristische diensten de campagne.
Stemming bereikt in cijfers
300 borden van 20m² verspreid over Vlaanderen
630 logiesuitbaters gebruikten de uitbaterstool
sociale media (Facebook, Instagram, YouTube en Google Display): 68.000 kliks naar landingspagina en 1,25% klikratio
Gezien op tv
Van het KMSKA in Antwerpen tot de abdij van Bornem. Van enclavedorp Baarle tot mysterieus Mechelen. Vlaanderen Vakantieland, het toeristische magazine op VRT 1, combineerde opnieuw absolute publiekstrekkers met verrassende aanraders.
Bij elke aflevering hoorden een artikel op de website en sociale mediaposts, inclusief logiestips.
… en online
Flirten met de grens in de Kempen: 244.274 impressies en 4978 paginaweergaven
Op kruistocht langs de Schelde: 248.407 impressies en 4078 paginaweergaven
Hippe beproevingen in Antwerpen: 232.345 impressies en 3543 paginaweergaven
Gruwelijk gezellig in Mechelen: 231.067 impressies en 1384 paginaweergaven
Groeiende fanbase
Vlaanderen Vakantieland blijft online op de radar. Door een uitgekiende contentplanning en een variatie aan posts op sociale media (video’s, reels en stories) groeit het aantal fans voortdurend.
De ruim 200.000 abonnees van het e-zine vinden om de twee weken een mix van logiestips en toeristische aanraders in hun mailbox.
Drie wordt één
Suikerbonen op 3 oktober! Met de lancering van Vlaanderenvakantieland.be verdwenen de twee ‘oude’ websites en het logiesportaal.
De vernieuwde website combineert alle inspiratie en aangesloten logies in Vlaanderen. De speelse kleuren van de nieuwe huisstijl zorgen voor een hedendaagse look & feel.
Het sluitstuk van een geslaagd brandingstraject.
Kliks naar externe websites in 2023
visit.mechelen.be: 10.644
visit.antwerpen.be: 8802
Kempen.be: 4989
Scheldeland.be: 1663
Pluspunten voor logiesuitbaters
1 | Je (her)bekijkt webinars op een moment naar keuze.
2 | Aanpassingen aan logiesgegevens verschijnen meteen online.
3 | Google Search ads en SEO creëren vlottere vindbaarheid en continu verkeer naar website.
Start nieuwe website (oktober t/m december)
provincie Antwerpen: 728 weergaven
stad Mechelen: 647 weergaven
Kempen: 507 weergaven
stad Antwerpen: 497 weergaven
Scheldeland: 281 weergaven
Uitpakken en wegwezen
Opnieuw een topjaar voor de Vlaanderen Vakantiecheque! Het resultaat van een permanente promotie (website, e-zine en sociale media), diverse wedstrijden en geslaagde partnerships met o.a. Gezinsbond (Krokuskriebels), Uit in Vlaanderen (Schatten van Vlieg), UNIZO (Winkelhier) en Weekend Knack/June (gastronomische en culturele tips).
Extra campagnes in het najaar en de eindejaarsperiode stuwden de cijfers naar een nieuw record.
Recordjaar Vlaanderen Vakantiecheque
verkoop: 1.282.554 (1.231.767 euro in ’22)
clearing (= inning cheques door logiesuitbaters): 1.177.963 euro (901.875 euro in ’22), waarvan 124.414 euro in de provincie Antwerpen
Altijd kampeertijd
Van hartje zomer tot putje winter. De campagne Kamperen in Vlaanderen i.s.m. Recread, Kempen Campings en Pasar promoot het kampeertoerisme het hele jaar door.
41 campings namen deel aan de zomercampagne, 27 participeerden in de tweede editie van de wintercampagne.
Het gevarieerde actieplan omvatte verder sociale mediacampagnes, contentartikels en samenwerkingen met partners.
Kampeercampagne in cijfers
Interactieve kampeerkaart: 27.883 kliks
Interactief artikel op HLN.be: 1.534.464 impressies en 4761 paginaweergaven
Landingspagina Vlaanderenvakantieland.be en kampereninvlaanderen.be: 97.971 sessies, 148.543 paginaweergaven en 58.719 paginaweergaven voor fiches deelnemende logies
Facebook: 4112 vind-ik-leuks en 4539 volgers (+ 625 in ‘23)
Instagram: 1934 volgers (+ 883 in ’23), 4944 interacties en 604 kliks
E-zine i.s.m. Reisroutes: 11.909 kliks naar landingspagina
Sterk merk
Hoe bekend is het merk Vlaanderen Vakantieland en hoe scoren de campagnes?
Het onderzoek van Bpact peilde naar de reisintenties bij 2500 Vlamingen.
Vlaanderen slaat aan als vakantiebestemming bij jong en oud, al gaat de oudere doelgroep vaker én langer met vakantie en krijgen die trips een hogere score. Onder meer bereikbaarheid, bezienswaardigheden en accommodatie spelen een rol bij de invulling van de vakanties.
Enkele frappante cijfers
98% kent Vlaanderen Vakantieland als merk.
78% ging al met vakantie (1-5 nachten) in Vlaanderen en wil dat opnieuw doen.
16% heeft die intentie niet wegens prijs, afstand of zonzekerheid.
49% ging in 2022 op vakantie in Vlaanderen.
37% zoekt informatie via Vlaanderenvakantieland.be.
Ondersteuning ondernemers
Het logiesnetwerk Vlaanderen Vakantieland staat ook synoniem voor ondersteuning.
Naast de maandelijkse nieuwsbrief en informatie en artikels op het logiesportaal gebeurde dat in 2023 onder meer in de vorm van twee inspiratiedagen, drie webinars en vijf logiesbezoeken ‘Gluren bij de buren’.
Dank aan onze 183 partners in het Vlaanderen Vakantielandverhaal!
170 partners in het logiesnetwerk Vlaanderen Vakantieland kozen voor een advertentie op de (nieuwe) website.
13 ondernemers waren zonder advertentie aangesloten bij het logiesnetwerk.