Scheldeland
Scheldeland = verademing
Genieten, verademen en tot rust komen: da’s wat je spontaan in Scheldeland doet. Meteen het creatieve concept van de Het Scheldeland Effect. De onlinecampagne in 2023 i.s.m. Insiders focuste op positieve branding en een sterkere positionering. Plus conversiedoelen gelinkt aan het vakantieboek, doorkliks naar partnerwebsites en engagement op sociale media. De campagne combineerde gerichte advertenties op Facebook, Instagram en Google Ads.
Campagne met effect
6.990.142 vertoningen, 64.240 kliks en 12.503 websitebezoeken
2807 nieuwe volgers op Facebook
313 nieuwe volgers op Instagram
totale aantal sessies op Scheldeland.be in 2023: 267.163
9 nieuwsbrieven, met gemiddeld 46,9 % openingsratio
Trappen of stappen
De regio optimaal beleven? Dat doe je tijdens een fiets- of wandeltocht. Twee nieuwe online magazines ‘Fietsen door Scheldeland’ en ‘Wandelen door Scheldeland’ bundelden inspiratie voor fijne trips. Van kindvriendelijke uitjes vol beleving tot geknipte slaapplekken voor meerdaagse stappers. Van unieke plekjes aan het water tot aanraders voor foodies.
De promotie gebeurde via advertenties en twee nieuwsbrieven.
Doorblader het fietsmagazine of wandelmagazine.
Het fietsmagazine klokte eind 2023 af op 43.387 views, het wandelmagazine op 18.661.
Content met een gezicht
De opdracht voor fotografe Marion Stoffels en foto- en videografe Lonneke Tubbing, de twee content creators die op pad gingen in Scheldeland? Kwalitatieve en duurzame content creëren, multi-inzetbaar op diverse platformen.
Missie geslaagd! De samenwerking resulteerde in korte video’s, geschikt voor sociale media en website. Blogs met persoonlijke verhalen over fietsen en wandelen, verwerkt in de onlinemagazines. En fotografie met een persoonlijke toets.
6 redenen voor een fietsvakantie in Scheldeland
Best of Scheldeland
Een sterk, profilerend en aantrekkelijk aanbod: dat was het doel van de update van de thematische fietsroutes i.s.m. lokale partners. De finale selectie vertaalt perfect de verhaallijnen van Scheldeland. Zoals de beleving van de ‘blauwgroene’ natuur, de authentieke streekcultuur en bovenal de rivieren, de levensaders van de regio. Kortom, de Baksteenroute, Scheldekastelenroute en Van Sluis naar Sluis route bundelen het beste van Scheldeland.
Bestel of download de flyers van de Baksteenroute, Scheldekastelenroute of Van Sluis naar Sluis route.
Downloads op Routen.be in 2023
Baksteenroute: 3924
Scheldekastelenroute: 6580
Van Sluis naar Sluisroute: 2991
Topambassadeurs in beeld
Sandra, gastvrouw op de veerboot Schelle-Wintam. René, vrijwilliger en gids bij Brik Boom. En Luc, privésecretaris in het Kasteel van Bornem. Samen met ontelbare andere ambassadeurs geven ze het toerisme in Scheldeland een warm gezicht.
Aanleiding voor enkele persoonlijke portretten op sociale media. Inclusief insidertips voor de volgers op Facebook en Instagram.
Vrijdag de dertiende
Op vrijdag 13 oktober 2023 knalden de champagnekurken! Die dag erkende de Vlaamse regering de Scheldevallei met haar unieke getijdennatuur als Nationaal Park. Het label heeft een dubbel doel: bijzondere natuur in topconditie houden en toerisme, erfgoedbeleid en economische ontwikkeling stimuleren. De betrokken partners tekenden samen een ambitieus toekomstverhaal uit.
Dank aan al wie de kandidatuur ondersteunde!
Meezeilen met STROOM
Geen evenement illustreert het DNA van de regio beter dan STROOM! Festival in de Scheldevallei. Naast een geweldig publieksgebeuren - met o.a. grote outdoor concerten, intieme muzikale belevenissen op toplocaties en discours rond duurzaamheid - ook een inspiratiebron voor uiteenlopende initiatieven van lokale vakantiemakers.
Redenen te over voor een forse ondersteuning, met o.a. 10.000 euro sponsoring, een financiële bijdrage in de samenwerking met Radio2 (thema-uitzending + spots), een sectormoment voor logiesuitbaters en promotie via de eigen communicatiekanalen.
“Met dank aan Toerisme Scheldeland en Toerisme Waasland verenigden zich bijna 100 vakantiemakers in de gerenoveerde abdij van Bornem. Een hele ochtend werkten we samen aan STROOM-deals, win-wins tussen vakantie-aanbieders en festival STROOM, waarbij de derde winnaar de bezoeker werd!”
Sophie Detremmerie, STROOM
Boer zoekt toekomst
Van ijsverkoop over plezante teambuilding tot hip plattelandslogies. Slimme landbouwers verruimen hun activiteiten met belevingsvol hoevetoerisme. En creëren zo extra groeikansen voor hun bedrijf en het toerisme in de regio.
De infosessie ‘Hoevetoerisme’ in Rumst hielp geïnteresseerde landbouwers op weg. Een jury selecteerde twee dossiers.
Een initiatief van het innovatiesteunpunt van Boerenbond, Toerisme Rupelstreek en Toerisme Provincie Antwerpen.
Samen sterker
Met welke tools bereik je meer wandelaars of fietsers? Wat is de bonus van een duurzame aanpak? En hoe maak je van co-creatieve samenwerking een succes? Naast een sneak preview van de Scheldeland-acties in 2024 leverde het Ontmoetingsmoment in Brik Boom een pak inspiratie en concrete aanbevelingen op.
Ook tijdens de streekverkenningen in de Rupelstreek en Dendermonde en het Ambtenarenoverleg was er volop ruimte om expertise te delen en de onderlinge banden verder aan te halen.
2 x drempelvrij
De Scheldelandroute maakt de regio voor iedereen toegankelijk. De nieuwe bewegwijzerde autoroute (100 km) verbindt toppers als Kasteel d’Ursel, Brik Boom, De Schorre en de Mechelse binnenstad.
Bovendien engageerden negen lokale horeca-uitbaters in de buurt van het traject zich om minder mobiele bezoekers een vlot en warm onthaal te geven.