Kempen
Vergeet die bucketlist!
De KempenKampagne in 2023 i.s.m. viaVictor focuste op bereik en merkbekendheid en draaide vooral rond online televisie. Vijf hero-stories voor uiteenlopende doelgroepen zetten de speerpunten van de regio in de verf. Met als boodschap: genieten i.p.v. bucketlisten!
“Eén herinnering vertelt meer dan 1000 foto’s” klonk het in Billie, het weekendmagazine van Het Nieuwsblad.
Extra visibiliteit was er op Pennenzakkenrock in het Zilvermeer en in het voetbalstadion van KVC Westerlo.
Dé no-picture destination van Vlaanderen in beeld
- online video op VTM GO: tweemaal 500.000 impressies
- adressable tv op VTM: 700.000 impressies
- Billie: 4 edities met telkens 729.000 lezers
- Pennenzakkenrock: 23.500 kinderen, 25.000 plattegrondjes en 400 INSTAX fotoflyers
- KVC Westerlo: 3D-spandoek aan de goal en LED-boarding
Dag Allemaal goes Kempen
Uiteraard ook opnieuw een reeks KempenKanjers met gemeentelijke partners. Voor de marketingacties i.s.m DPG Media, Daymaker en WandelMagazine (NL) liepen in totaal 36 inschrijvingen binnen.
Met o.a. een tête-bêche bij Dag Allemaal, het populairste weekblad van Vlaanderen (lezersbereik = 839.300!). Online native artikels op HLN.be. En twee Kempenspecials voor Nederlandse wandelaars.
Echte KempenKanjers
DPG Media voorjaar: 3.828.605 impressies voor 5 online artikels
WandelMagazine: 2 x 12.000 magazines Kempenspecial en maandelijks 32.500 bezoekers WandelMagazine.nu
Daymaker: 1500 views op zes maanden
We tekenen elk jaar in op de KempenKanjers omdat we vertrouwen hebben in de voorgestelde selectie en we graag verder bouwen op succesvolle samenwerkingen uit het verleden. De acties betekenen ook een heel mooie aanvulling op de mediamix die we zelf voor Turnhout inzetten.
Kristien Sysmans, Toerisme & Uit Turnhout
Annelies’ zomerkiekjes
Uitschieters in de KempenKommunicatie ‘23? De samenwerking met Annelies Vervoort, het gezicht achter Annelies Beleeft en een van de meest enthousiaste influencers voor de Kempen. Ze vertaalde haar Kempendriedaagse in fel gesmaakte verhalen, video’s en posts.
En de hippe Kempentips op het online inspiratieplatform Daymaker - de “Tinder van de reisindustrie” - mikten op een jongere doelgroep.
Nog meer KempenKommunicatie
Vakantiegids
35.000 exemplaren, waarvan 20.000 verdeeld via VAB Magazine
populairste QR-code: www.kempen.be/wandelnetwerken
Sociale media
Facebook: 14.513 volgers
Instagram: 2328 volgers
Nieuwsbrieven
9 nieuwsbrieven naar 15.662 Kempenfans, gemiddelde openingsratio 47,62%
bevraging abonnees i.v.m. interesses en verwachtingen
Check het dashboard ’23 voor meer details.
Grootse plannen voor Kleine Nete
Een snoer van ruim 30 belevingsvolle onthaalpunten langs de rivier tussen Lier en Dessel. Da’s het opzet van het project Kleine Netemomentjes. Elf gemeenten, drie ondernemers, Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete en de provincie Antwerpen gaan mee de uitdaging aan. Veel enthousiasme bij de kick-off in het Prinsenpark!
De uitwerking van een kwaliteitskader voor de inrichting van een Kleine Netemomentje stond centraal tijdens het eerste werkjaar. De overkoepelende vormgeving in een herkenbare stijl verbindt de diverse zones en zet de identiteit van het gebied in de verf.
Bekijk de RTV-reportage over de kick-off.
“Met de enthousiaste vrijwilligers van onze groenploeg bouwen we zitbanken en speeltuigen met een subtiele verwijzing naar omliggende toeristische parels zoals de Kleine Nete en de Toeristentoren. Kinderen leren spelenderwijs hoe je duurzaam omspringt met water en de natuur. Tegelijk ontdekken ze de geschiedenis van deze prachtige plek. Een fantastisch project waar we samen aan werken en jaren van kunnen genieten.”
Jeroen Pauwels, De Brink
Eind ’23 kreeg ook het project Brabant Kust de Kempen groen licht én 933.625 euro subsidies van het Interreg-programma Vlaanderen-Nederland.
Outdoor én inclusief
Minder drempels in de toeristische sector? Perfect mogelijk!
Acht gezinnen met een of meer kinderen met autisme beleefden een geweldig weekendje weg tijdens Kempen AUTdoor in Kasterlee. Op het programma o.a. ontdekkingstochten van Rewilding en een overnachting in de glampingtenten van Ark van Noë. Alles deskundig begeleid door Toerisme voor Autisme.
Het project omvatte ook een natraject met een KempenKlas rond ASS en de verdeling van 20 gratis snoezelkoffers om het toeristisch aanbod autismevriendelijk te presenteren.
“Een topweekend, terwijl dat allesbehalve evident is voor ons als gezin.”
Reactie van deelnemende familie
Van boerderij naar bord
25% van de Belgen kiest voor een gastronomische ervaring tijdens de vakantie, 30% voor een culturele. De Kempen serveert beide!
Een samenwerking met Thx.Agency rond fine dining in de Kempen resulteerde in redactionele bijdragen in Knack Weekend en June.
Ook reisblogster Ellensvoyage proefde van de Kempense keuken, het bijzondere erfgoed en de natuur.
Ik ga op KempenTrek en neem mee …
Zonder twijfel de avontuurlijkste Terra Nova-activiteit van de zomer ’23: de KempenTrek XL, een driedaagse wandeltocht tussen Kasterlee, Retie en Herentals. Met onder meer een kajaktocht op de Kleine Nete, kokerellen op een kampvuur en een kampeernacht in het bos.
De KempenKrew zorgde voor bagagevervoer, een gedetailleerd roadbook, drinkflessen, spelletjes en een leuke afvinklijst (Wie ziet het eerst een eekhoorn?).
Na afloop 30 nieuwe Kempenfans!
Minder kliks, meer boekingen
Tijdwinst voor de vakantieganger en meer boekingen plus hogere winstmarges voor de campinguitbater. De nieuwe boekingsmodule, waaraan al acht Kempen Campings-partners meewerken, vormde in 2023 een belangrijke realisatie binnen het Kampeerpact.
Eveneens afgevinkt: een Kempen top tien in het Nederlands, Frans, Engels en Duits. Die zet ook anderstalige bezoekers op weg naar onvergetelijke Kempenavonturen.
Participeren al in de boekingsmodule van KempenCampings:
Baalse Hei in Turnhout
Berkenstrand in Retie
De Lilse Bergen in Lille
De zeven geitjes in Vorselaar
Domein De Schuur in Herentals
Houtum in Kasterlee
Molenzijdse Heide in Merksplas
Siësta in Lille
“De integratie van de beschikbaarheidsinfo en de boekingsmodule geven onze website een stevige kwaliteitsinjectie. Hopelijk overtuigen we ook andere campinguitbaters en aanbieders van glamping om aan te sluiten en hun aanbod te delen. Onze droom? Eén platform waar al het kampeerplezier in de Kempen begint.”
Kris Quaghebeur, voorzitter Kempen Campings vzw
“Tournée!” in Turnhout
Drie dagen lang was Turnhout de internationale bierhoofdstad. De Brussels Beer Challenge 2023 bracht een honderdtal bierexperten, gespecialiseerde touroperators en journalisten samen. Een schitterende etalage voor de Kempense keuken, bieren en horeca. Op de agenda o.a. een verkenning van Merksplas-Kolonie, foodpairing met de bieren van Brouwerij Vagebond en een bezoek aan de abdijbrouwerij in Westmalle.
I.s.m. de Stad Turnhout volgde ook de culinaire actie ‘De Smaak van Knack Weekend’.
Van babbel tot brainstorm
Knowhow delen, ervaringen uitwisselen, elkaar beter leren kennen, … Vanzelfsprekend ging ook veel tijd naar netwerking en fijne Kempenevents. Van KempenKamp in de Plantentuin De Kleine Boerderij tot KempenKoers bij Constant, afgesloten met een gezellig KempenKafee.
B&B Stillant vormde het stijlvolle decor voor KempenLogies, de Mushoeve voor KempenDialoog. Baliemedewerkers werden weer een beetje meer KempenKenner in het Torenhof. En Instagram? Koud kunstje na de KempenKlas!
“Enthousiaste en vooral inspirerende sprekers met veel ‘dit-moet-ik-onthouden-momentjes’. Bijbabbelen met collega-vakantiemakers bij een hapje, drankje en een streepje muziek. En dat allemaal in een prachtig decor. KempenKamp wakkerde het Kempengevoel weer helemaal aan!”
Mieke Tegenbos, Toerisme Herentals
Gelezen in de gazet
Voor de deelnemers aan KempenKamp en KempenKoers lag er ook een KempenKrant klaar met groot en ‘klein’ nieuws.
Gemist? Lees de voorjaarseditie of najaarseditie.
In een Kempenjasje
Na de update van de fietskaart Kempen en de wandelkaarten Kempense Beemden, Heide en Meren zitten alle routekaarten* in de frisse, herkenbare Kempenstijl. Niet alleen de lay-out (lettertype, kleuren en iconen) wijzigde. Ook de kaartlegger is nieuw.
Doordat de nieuwe moederkaarten ook toeristische data bevatten, verloopt de realisatie van kaartuitsnedes voor partners voortaan nog vlotter.
*behalve de Merode, een ‘specialleke’ aangezien dat netwerk in drie provincies loopt
Je bestelt fiets- en wandelkaarten bij Mondikaarten.
KempenKracht in drie minuten
De regio en het merk Kempen sterker maken: dat gebeurt samen met een veertigtal gemeenten, uiteenlopende partnerorganisaties en logiesuitbaters.
Wat een straf team samen bereikt, bekijk je in de recap 2023.