Kempen

Samen bouwen aan de Kempen

Méér Kempen: zo luidde de kernboodschap op 30 januari in UGC Cinema in Turnhout bij de presentatie van het strategisch plan voor toerisme in de Kempen 2020-2025. De voornaamste uitdagingen voor de komende vijf jaar? De positie ten opzichte van andere toeristische regio’s versterken. De reiservaring van de vakantieganger belevingsvoller maken. En bouwen aan een consistent Kempenverhaal. Samenwerking - over beleidsdomeinen en sectoren heen - wordt daarbij cruciaal.

image

Kempen in … Antwerpen-Centraal!

Corona doorkruiste de plannen voor een toer door Vlaanderen met een Kempense ijskar. Gelukkig wel groen licht voor de zomercampagne ‘De … Kempen’. Met onder meer opvallende affiches en vlaggen in een 30-tal Vlaamse treinstations en acties in Metro en de kranten van Mediahuis. In het najaar volgde de campagne ‘Boek je herfstvakantie in de Kempen’ via Facebook, Instagram, Libelle en Plus Magazine.

Zomercampagne

Najaarscampagne

De - mama we zijn nog niet moe - Kempen

Een tiental gemeenten nam deel aan de partnercampagne. Die omvatte onder meer native* dossiers op nieuwsblad.be, gva.be en hbvl.be, een videocampagne, advertenties in Gazet van Antwerpen en een actie met reismagazine June.

*native: je laat betaalde artikels aansluiten op het platform waarop je ze toont, zodat (al gaat het om een advertentie) de bezoekerservaring niet verandert

46.000 kliks naar native artikels
Gemiddelde leestijd van boven 2 minuten
Ruim 10.000 doorkliks naar kempen.be
6415 downloads
16.914 particuliere aanvragen, waarvan 9% vanuit Nederland
Het aandeel bestellingen van buiten de regio steeg met 2%.

Vakantiegids in het nieuw

Wow-momenten in het Grote Netewoud. Suppen op een schitterende waterplas. En ’s avonds vanuit je boomhut de zon zien zakken… De Vakantiegids Kempen bundelde ruim 120 pagina’s deugddoende uitjes. De gids kreeg een andere samenstelling, een nieuwe lay-out én een aangepaste verspreiding. Corona vertraagde de lancering - eind mei i.p.v. eind maart - maar de bestellingen liepen als een trein.

image

Website piekt


Kempen.be klokte af op 431.000 sessies. Een stijging met maar liefst 54% ten opzichte van 2019.

De lancering van de Vakantiegids in mei zorgde voor een absolute uitschieter. Vanzelfsprekend scoorden ook de pagina’s rond fietsen en wandelen - corona, weet je wel - prima. 54% belandt onbetaald op de site via een zoekmachine (vaak Google). Ook de diverse acties met Mediahuis zorgden voor veel trafiek.

image

Fietsen, fietsen, fietsen

De populairste posts op Facebook? Fietskaart Kempen, de berichtenreeks over ‘Op de fiets’ en helemaal bovenaan fietsroutes langs de mooiste kastelen in de Netevallei. Veel interesse eveneens voor fietsinfo in de nieuwsbrief. Het item over de nieuwe fietskaart Kempen had een openingscijfer van 49% en doorklikcijfer van 46%!

Coaching logiesuitbaters

Centraal in de vakantiebeleving? De bezoeker! Inzicht in de bezoekerscyclus helpt ondernemers om beter te communiceren, klantgerichter te denken en gasten nog hartelijker te ontvangen.

Na een ‘Train de trainer’-sessie coachte Team Kempen 12 logiesuitbaters op individuele basis. Een nieuwe stap richting verdere professionalisering van de vakantiesector, een ambitie uit het nieuwe strategisch plan Kempen.

Florerende bestemmingen

Uitgroeien tot een bezoekersmagneet waar je de échte Kempen ervaart: dat vormt de uitdaging voor de vallei van de Kleine Nete, een van de vijf ‘hefboomplekken’ uit het strategisch plan. Team Kempen sleutelde mee aan een onthaalplan voor het gebied. Net als aan het onthaalplan voor de abdij van Tongerlo. Het doel? Van een abdijbezoek een betekenisvolle ontmoeting maken voor de vakantieganger én de religieuze gemeenschap.

2 x stoer stappen

De Kempen willen uitgroeien tot dé actieve en pure wandelbestemming voor jong en oud. Originele initiatieven rond ‘stoer stappen’ kunnen dan ook rekenen op (financiële) steun en begeleiding van Team Kempen. Sinds het najaar tellen de Kempen twee nieuwe aanraders voor families: het Grave Ravenpad in Ravels en de griezelwandeling ‘Sidderen en beven in Lier’.

Overleg en ondersteuning

Elkaar live ontmoeten op het KempenKamp, het jaarlijkse netwerkevenement voor de start van het toeristisch seizoen, zat er jammer genoeg niet in. Tijdens het online Kempenforum wisselden beleidsmakers en toerismemedewerkers ervaringen en expertise rond corona & relance uit. Online communicatie bleek actueler dan ooit. Daarom organiseerde Team Kempen een interactieve sessie voor logies i.s.m. Strong & Bold.