Jaarplan communicatie


JAARPLAN INLEIDING
Ondertussen zijn we halverwege de programmaperiode, werd Oproep 4 gelanceerd en zullen de eerste projecten uit Oproep 3 goedgekeurd worden vanaf maart 2025. Er maken ondertussen al heel wat projecten gebruik van het CMS van de projectwebsite en het brand portal, dus er werd begin en eind 2024 een bevraging uitgezet richting begunstigden wat gebruiksvriendelijkheid betreft (zie A. Website, Ondersteuning). Daaropvolgend werden de eerste optimalisaties doorgevoerd op de website:
- optimalisering zoekfunctie
- aanpassing breadcrumbs op detailpagina van een projectrealisatie
- weghalen programmagerelateerde banner bij projectwebsites
- uitbreiding opties bij contentblokken CMS projectwebsite
Website en redactie
De website zelf werd vanaf het begin van de lancering druk gevoed door projecten met nieuws en events. De meest bezochte webpagina’s en populairste nieuwsitems van 2024 zijn programmagerelateerde zaken. Het is duidelijk dat bezoekers op zoek zijn naar relevante informatie over projectwerking. Om de ‘redactie’ op het secretariaat intern goed te laten functioneren, werd Trello en Padlet geïntroduceerd. Op die manier kunnen nieuws en of interessante weetjes gemakkelijk verder verspreid worden.
Sociale media en nieuwsbrieven
Het twitteraccount werd afgesloten en er werd volop ingezet op de overige drie platformen met LinkedIn overtuigend op kop, daaropvolgend Instagram en als laatste Facebook. Het afgelopen jaar scoren programmabrede items over goedkeuringen en openstaande vacatures heel goed. Onze thematische nieuwsbrieven met de focus op Interreg VI blijven rekenen op een trouw leespubliek. Met rubrieken zoals ‘Groetjes uit...’ en het recent toegevoegde ‘Goed geregeld’ zetten we concrete realisaties in de kijker, waarvan de laatste specifiek gaat over outputs bij onze regelingprojecten.
Projectcommunicatie
De samenwerking met een communicatiebureau voor een serie video's over projectcommunicatie moest helaas worden stopgezet. Het ruwe opnamemateriaal is intern verder verwerkt. Het finale eindproduct wordt in maart 2025 verwacht, parallel aan de goedkeuring van de eerste projecten uit Oproep 3.
Events en samenwerkingen
Twee gerealiseerde events legden de focus op begunstigden:
- Eerste hulp bij goedkeuringsvoorwaarden! (20/02, online)
- Workshop Van aanmelding naar aanvraag (25/06, Breda)
Daarnaast haakte het programma aan bij de Vlaams-Nederlandse Handelsdag en de Wereldhavendagen.
Team en publieksconsultatie
Last but not least: in mei vervoegde IVY reporter Jip Wolterinck ons voor een half jaar, waarna ze doorstroomde naar beleidsmedewerker (tijdelijk contract). Jip zette zich ook in voor het tweede onderdeel van de stakeholders- en publieksconsulatie die elk Interregprogramma voor haar grensregio diende te organiseren (zie H. Campagne, Publieksconsultatie). Het eerste onderdeel kwam aan bod in het Comité van Toezicht in maart, het tweede onderdeel waar burgers bevraagd dienen te worden werd opgezet door enkele collega’s en Jip. Het diepgaande rapport met ervaringen en opgeleverde resultaten werd door Jip in december gefinaliseerd. Romy Heijne kwam erbij vanaf oktober en blijft tot maart 2025. Beide vrijwilligers droegen opnieuw bij aan het bij creëren van content in de vorm van artikels en interviews. Jip stelde de nieuwsbrief van september zo goed als volledig samen. Romy stond in voor een ‘take over’ van de kerstnieuwsbrief.






Hoog mikken voor de Lage Landen!