Jaarplan communicatie


VOORUITBLIK 2024
Het afgelopen jaar stond in teken van voorbereiding en effectieve uitrol van verschillende zaken die projecten ondersteunen in hun communicatie. Het inspiratietraject dat in 2024 verdergezet wordt en waarbij zes experts aan bod komen in filmpjes en projectpartners enthousiasmeren, is daarbij het sluitstuk.
Nu kan het programma haar eigen communicatie verder uitrollen. We willen vanuit het secretariaat als een redactie te werk gaan: dankzij collega’s (of Interreg reporters) die op pad gaan en hun ambassadeurschap verder uitdragen, de info die de projecten aanleveren via hun websites, nieuws en social media, maken we zelf een content planning/kalender op en gieten we dit in rubrieken zoals ‘project uitgelicht’ (interview), ‘achter de schermen’, ‘wist je dat’ (infografiek), testimonials (projectpartner, bewoners of andere doelgroepen die impact ondervinden van project), interactieve polls, info over gidsen en/of regelgeving etc. Op die manier zorgen ook wij vanuit het programma voor een continue aanvoer van info over projecten in uitvoering. Dit ‘kapitaliseren’ van informatie zetten we eveneens door op programmaniveau, in de vorm van infografieken etc.
We zetten daarbij extra in op begeleiding van ‘regelingprojecten ‘die werken met een eigen oproepsysteem om bedrijven of andere organisaties te ondersteunen in specifieke trajecten. We fungeren als sparring partner en adviseren waar nodig wat het uitdragen van communicatie van projectresultaten betreft. Op die manier gaat waardevolle output niet verloren en dragen we vanuit het programma ook deze content uit.
Daarnaast vindt er in 2024 een stakeholders- en publieksconsultatie plaats die elk Interregprogramma voor haar grensregio dient te organiseren (post 2027 consultatie, geïnitieerd door DG REGIO). Het eerste onderdeel komt aan bod komt in het Comité van Toezicht in maart, het tweede onderdeel waar burgers bevraagd dienen te worden, krijgt nog verdere uitwerking in het voorjaar. Voor deze bevragingen op straat willen we – naast de collega’s - enkele Interreg reporters inschakelen.
WEBSITE
De website wordt regelmatig bijgewerkt met actuele informatie.
NIEUWSBRIEF
De nieuwsbrief behandelt voortdurend nieuwe onderwerpen van Interreg VI, waaronder 'projectrealisaties per provincie' en andere relevante items.
SOCIALE MEDIA
Op sociale media wordt een gedetailleerd plan gehanteerd voor de inhoud en wordt er geëxperimenteerd met growthhacking technieken.
PERSBERICHTEN EN - ARTIKELS
Persberichten en artikelen worden nu opgevolgd via Google Alerts, nadat het abonnement bij GoPress is stopgezet.
EVENTS EN INFOSESSIES
Verschillende evenementen en informatiesessies worden georganiseerd, zoals het webinar 'Eerste Hulp bij Goedkeuringsvoorwaarden!' en de workshop 'Van Aanmelding naar Indiening'.
PUBLICATIES
We zetten in op tutorials, handleidingen en infographics, en maken deze beschikbaar op de website.
NETWERK
De 8 provincies en de 2 lidstaten maken via een nieuwe oproepsystematiek gebruik van budget om communicatieacties te realiseren i.f.v Interreg Vlaanderen-Nederland. Een communicatieplan werd in 2022 opgesteld voor de periode zomer 2022-2024. De eerste voorstellen werden ondertussen ingediend en goedgekeurd.
Volgende acties vinden plaats in 2024:
- Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen en Vlaams-Brabant: event rond arbeidsmarkt (7 februari)
- Antwerpen: Interreg Vlaanderen-Nederland voor bedrijven – event (februari/maart)
- Vlaamse provincies : Europa bij ons op Radio 1 (6-10 mei)
- Antwerpen: Dag van Europa @ Provinciehuis – event (7 mei)
- Antwerpen: Opleiding 'hoe schrijf ik een Europees project? (maart)
- West-Vlaanderen: vernieuwing projectdatabank (zomer)
IVY (AEBR)
IVY (AEBR) zet haar initiatief rond het aantrekken van vrijwilligers binnen Interreg verder. Recent werd tevens aangekondigd dat reporters ook ingezet kunnen worden in functie van de publieksbevraging die Interregprogramma’s dienen te realiseren in 2024. We dienen opnieuw een aanvraag in zodat er (een) nieuwe Interreg reporter(s) bij ons aan de slag kunnen gaan.
CAMPAGNES
Het lopende inspiratietraject omvat het bevragen van projectpartners na de lancering van een reeks filmpjes, om te achterhalen of er behoefte is aan bijeenkomsten waarbij zij andere projecten kunnen ontmoeten in het kader van projectcommunicatie. Momenteel wordt er een publieksconsultatie gehouden over 'Interreg post 2027'.
HUISSTIJL
Huisstijl, templates en online brand portal werden opgeleverd en staat ter beschikking van de projecten
OVERIG
De abonnementen voor Adobe en Canva blijven actief. Daarnaast hebben we het beleid waar iedereen als ambassadeur fungeert. Indien nodig, organiseren we workshops voor collega's om hen te inspireren en enthousiast te maken voor het op zich nemen van deze rol, waarbij onderwerpen zoals storytelling en helder schrijven aan bod komen.






Hoog mikken voor de Lage Landen!