Jaarplan communicatie

JAARPLAN INLEIDING

Net zoals in 2022, stond ook het afgelopen jaar in teken van de nieuwe programmaperiode en het realiseren van de nodige communicatie-acties, met de focus op startende projecten:

  • organisatie workshop van aanmelding naar aanvraag
  • realisatie nieuwe website
  • doorlopen van de aanbestedingsprocedure, gunning en realisatie online brand portal
  • realisatie opmaak extra templates voor brand portal
  • uitzetten opdracht inspiratietraject over projectcommunicatie voor projecten

De weg richting nieuwe website was lang en intensief, maar op 21 september ging www.interregvlaned.eu online. Onze nieuwe website is niet enkel een portaal voor projectpartners die informatie wensen over projectwerking, maar het biedt aan een breder publiek inzage in de vele projectrealisaties, nieuwswaardige zaken en artikels over projecten en programma. De grootste optimalisatie is de toevoeging van een CMS voor projecten waarbij men auteur- én eigenaarschap heeft over de eigen projectwebsite en naast projectinformatie ook nieuws, events, projectrealisaties, oproepen, documenten, beeldmateriaal, filmpjes etc. kan publiceren. Dat verschillende projecten al snel aan de slag gingen met deze nieuwigheid én dat bepaalde projectpagina’s op korte tijd al veel gegadigden wisten aan te trekken, blijkt in de top 3 van meest bezochte projectwebsites en het fors opgedreven aantal paginaweergaven. Ook het aantal nieuws- en agenda items wordt sinds de lancering continue door de projecten zelf gevoed. Het eigenaarschap van projecten wat communicatie betreft, trokken we door richting realisatie van dragers in een online brand portal – conform de huisstijl en publiciteitsverplichtingen - zoals projectposter, uitnodigingen, social media berichten, tekstdocumenten etc. Ook hier merken we dat projecten dankbaar gebruik maken van de aangeboden dragers.

Op onze andere kanalen scoorden items over de nieuwe programmaperiode en de eerste twee oproepen heel goed zoals nieuwsitems op de website en posts op social media. Onze thematische nieuwsbrieven met de focus op Interreg VI blijven rekenen op een trouw leespubliek.

Hoog mikken voor de Lage Landen!