Gouverneur Kinsbergencentrum 2023
Blik op de toekomst
Anders leren in de zorg
Voor Anders leren bouwen we verder op onze ambitie om (toekomstige) zorgprofessionals op te leiden en te behouden binnen de veranderende zorgcontext. Dat doen we door interprofessioneel leren en samenwerken in hybride leeromgevingen te bevorderen en vergroten. We zullen die leeromgevingen realiseren, testen én de impact meten.
In september 2023 ging StimulanZ (S(t)imuLEREN in de zorg), een Interreg Vlaanderen-Nederland project, van start. StimulanZ zet in op grensoverstijgend samenwerken tussen onderwijsinstellingen om via hybride leeromgevingen de verbinding tussen onderwijs en noden vanuit de zorg-arbeidsmarkt te versterken. Krachtige simulatieomgevingen en trainingen met sterke aandacht voor de aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt, interprofessioneel samenwerken en de evoluerende (hoog)technologische zorgsettings, moeten toekomstige zorgverleners ondersteunen.
Het consortium kwam in 2023 bijeen voor twee stuurgroepen, een intern lerend netwerk over simulatieleren en een workshop over de principes van Design Thinking.
In 2024 gaan we:
- multi-inzetbare simulatiescenario's ontwikkelen en testen met de Design Thinking-methodiek;
- simulatieomgevingen in Vlaanderen en Noord-Brabant inventariseren;
- imagoversterkende activiteiten rond scenarioleren ontwikkelen;
- het eerste extern lerend netwerk organiseren.
GKC zet als trekker van het project specifiek in op de ontwikkeling van een professionaliseringsaanbod voor leerkrachten om simulatieleren (beter) te integreren in hun lessen.
Anders werken in de zorg
De focus binnen Anders werken ligt op werkbaar werk, (interprofessioneel) samenwerken en ruimte creëren voor innovatie. We integreren gevalideerde strategieën structureel binnen zorgorganisaties. En we ontwikkelen nieuwe samenwerkingsmodellen, waardoor schaalgrootte ontstaat voor innovatie.
De leerstoel PAZOE (Zorgberoepen in Evolutie) wil de aantrekkingskracht en weerbaarheid van de zorgsector versterken door:
- Een analyse en synthese te maken van bestaande initiatieven rond anders werken en anders leren binnen de zorgsector.
- Een lerend netwerk op te zetten om nieuwe wetenschappelijke inzichten te delen over het aantrekken, behouden en motiveren van zorgpersoneel.
- Op basis van de analyse drie proefprojecten te starten met ondersteuning van het lerend netwerk, in eerste instantie in de Eerstelijnszones Middenkempen en De Rupelaar.
De leerstoel wil ook bestaande projecten rond interprofessionele samenwerking in de zorgsector met elkaar verbinden. PAZOE is een samenwerking tussen de Provincie Antwerpen, de Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen van de Universiteit Antwerpen en en loopt gedurende vier jaar tot eind 2025.
In 2024 nemen we deze stappen:
- Implementatieproject 2: Samen met de Eerstelijnszone Middenkempen richten we ons op technologische innovatie om psychosociale kwetsbaarheid beter te detecteren en gericht door te verwijzen, in samenwerking met mantelzorgers.
- Implementatieproject 3: Binnen de Eerstelijnszone RupeLaar willen we de arbeidsorganisatie optimaliseren en samenwerking en gezondheidsvaardigheden versterken.
Schitteren in de zorg
Er is in de toekomst nood aan meer zorgprofessionals. We willen nieuwe doelgroepen aantrekken en laten schitteren.
Hylas in de Zorg (Hybride Leeromgevingen bij Aanvang van de Studiekeuze) ontwikkelt hybride leeromgevingen in de brede zorgsector voor jonge tieners (10-14 jaar). Die leeromgevingen hebben verschillende doelen. We ondersteunen scholen om onderwijsdoelen en eindtermen te halen. En we helpen leerkrachten om hun leerlingen een breed zicht op de zorgsector te geven zodat die een onderbouwde studiekeuze kunnen maken. Zorginstellingen krijgen in Hylas in de zorg de kans om een positief beeld van de zorg te tonen en te laten zien dat er veel meer soorten zorgmedewerkers zijn dan enkel artsen en verpleegkundigen. Hylas biedt leerkansen in de klas, op de werkvloer en in een online game.
We ontwikkelen “Zorg in de buurt”, bestaande uit:
- Een overzichtskaart van zorginstellingen in onze provincie die authentieke leerkansen bieden aan jongeren.
- Themaboxen waarmee leerkrachten in de klas en op de zorgwerkvloer aan de slag kunnen met hun leerlingen.
- Een buurtscan waarmee leerkrachten met hun leerlingen het zorgaanbod in de buurt in kaart kunnen brengen.