Op zoek naar marktevenwicht
Vraag versus aanbod
Als het handelsaanbod sterk toeneemt terwijl de totale besteding van klanten niet stijgt, treedt er verzadiging op. De concurrentie verscherpt, winstmarges dalen en er vallen spelers tussenuit met lege panden tot gevolg, vaak op een plek waar we dat liever niet hebben. In 2014 was er voor sommige branches al sprake van overaanbod.
Casestudy supermarkten
Het aandeel van supermarkten in het aanbod van voedingswinkels is de laatste twee decennia behoorlijk gestegen. Ketens willen zoveel mogelijk marktaandeel door zichtbaar aanwezig te zijn, liefst met veel oppervlakte. Intussen zet inflatie een rem op onze koopkracht.
Met een gerichte aanpak en een consequent vergunningenbeleid voorkomen we een wildgroei in onze gemeenten. Voor bijna elke nieuwe supermarkt is er een oude verdwenen. Er wordt ook meer ingezet op overnames van bestaande winkels. Zo vermijden we ontwikkelingen in open ruimte of op locaties waar dat niet meer wenselijk is.
De aandacht voor kleine buurtsupermarkten stijgt. De uitdaging blijft dat op lange termijn zoveel mogelijk mensen dicht bij huis hun dagelijkse inkopen kunnen doen, op maat van hun buurt.
Koop lokaal in de provincie Antwerpen!

Blijf onze detailhandel bezoeken want die zal er wellicht elk jaar een beetje anders uitzien. En zeker elke tien jaar.
Onze lokale ondernemers maken dankzij hun creativiteit het verschil met het aanbod van grote ketens. Ze zijn vaak zeer innovatief in hun assortiment, hun winkelconcept en het contact met hun klanten. Ze verdienen dus alle aandacht. Met bovenlokale projecten zetten wij onze lokale handelaars in de schijnwerpers in heel onze provincie. We zetten onze markten met veel beleving in de kijker. We voorzien handelskernen van een sterk merk en promoten hen tot ver buiten onze provincie