Minder leegstand

Evolutie leegstand

Het stijgende aantal baanwinkels zorgde voor meer leegstand in de winkelcentra. Het toegenomen online shoppen had effect op zowel kleine handelszaken als baanwinkels. Tussen 2008 en 2013, voor de start van onze coaching, steeg de leegstand zelfs met bijna de helft in onze provincie, van 6,4% naar 9,3%.

Daling ingezet

De laatste twee jaar daalde de leegstand. De markt herstelt zich deels na de stevige piek tijdens de lockdowns. Als panden niet meer kunnen ingevuld worden of buiten een kernwinkelgebied liggen, krijgen ze een andere bestemming.

De voorbije tien jaar is de leegstand in ons land wel nog blijven toenemen. Gelukkig krijgen we die toename onder controle in onze provincie. Dankzij onze data en analyses en de coaching van onze gemeenten in hun detailhandelsbeleid.

Druk op kernwinkelgebieden

De grootste druk staat op de kernen van kleinere winkelsteden. Terwijl we net op zoek gaan naar gezellige shoppingkernen met genoeg aanbod op wandelafstand van elkaar en een plek om iets te drinken of te eten. Fashion en horeca hebben het echter bijzonder moeilijk gehad tijdens de lockdowns. Met als gevolg veel zaken die stopten en extra beschikbare panden in onze winkelstraten. Gelukkig werden er, zelfs tijdens de crisis, veel nieuwe inspirerende initiatieven genomen. Onze ondernemers geloven erin. Vandaag staat de leegstand in onze gemeenten terug op het niveau van voor de lockdowns. Daarmee presteren we beter dan gemiddeld.

Coaching mist zijn effect niet

In de eerste 24 deelnemende gemeenten steeg de leegstand tussen 2008 en 2014 nog met 62%, vandaag, tien jaar na de start van onze coaching, ligt de leegstand er maar 5,5% hoger. Bovendien slaagden de gecoachte gemeenten er in om de algemene terugval van het shoppingaanbod in hun centrum te vertragen én nieuwe initiatieven aan te trekken.

Meer weten over detailhandelcoaching?

Klik hier