ROND DE TAFEL

Hoe krijgen we de eikenprocessierups klein?

De dienst Duurzaam Milieu- en Natuurbeleid van Provincie Antwerpen coördineert al sinds 1996 het beheer van de eikenprocessierups op de meest ecologische en mens- en milieuvriendelijke manier. Tijdens een nieuwe vormingssessie konden 120 aanwezigen (gemeenten en aannemers) met hun vragen terecht bij experts. Na een presentatie van de provinciale aanpak deelden een aantal aannemers hun ervaringen met verschillende beheermethodes. Tot slot gaven de Vlaamse Milieumaatschappij en het Agentschap voor Natuur en Bos nog mee in welke specifieke omstandigheden de toegelaten middelen mogen worden gebruikt.

Een tweede geplande sessie werd ten gevolge van de coronamaatregelen noodgedwongen omgevormd tot een webinar. Lees hierboven mee met wat enkele deelnemers na afloop is bijgebleven.

Wat hebben we vandaag geleerd?

Vanwege de irriterende brandharen wordt de eikenprocessierups alleen bestreden in zones waar er gezondheidshinder optreedt. De meest effectieve oplossing voor het beheer van deze plaagsoort is een combinatie van technieken, afhankelijk van de locatie, plaagdruk en ervaren hinder. De komende vijf jaar zetten we in het kader van het LIFE-demonstratieproject 'Ecologisch beheer van de eikenprocessierups zonder het gebruik van biociden' van de Europese Commissie extra in op de komst van meer natuurlijke vijanden, zoals mezen, sluipwespen en –vliegen en de grote poppenrover (een inheemse kever). Meer daarover in de rubriek “In Vogelvlucht”.

Kathleen Verstraete

Expert Eikenprocessierups Provincie Antwerpen

Meer info

Op www.info-eikenprocessierups.be hebben we een pak informatie over de eikenprocessierups en de beheermethodes gebundeld. Zo ontwikkelden we een Leidraad voor Beheer, voorbeeldbestekken, een lijst met aannemers en een pagina met veelgestelde vragen (FAQ). Je vindt er ook de presentaties van het webinar terug.

Vragen van gemeenten en aannemers zijn welkom op eikenprocessierups@provincieantwerpen.be. Burgers met vragen of meldingen van eikenprocessierupsen op openbaar domein verwijzen we graag door naar hun gemeente.

Wil je op de hoogte blijven van de verspreiding en de meest actuele bestrijdingstechnieken en -middelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.